''Vi ska plocka ned varenda bil till centralen''

Taxi Kurirs vd Mikael Nilsson Ă„ngrar att han nĂ€mnt Uppsala Taxi i det interna brevet.— Det var olyckligt, det var för att ge det lite styrka. Men jag stĂ„r för att vi tĂ€nker plocka ned varenda bil vi har till centralen för att ta dem, konkurrera ut Taxi 020, sĂ€ger han.

Uppsala2004-04-23 00:00
Svante Berg, vd för Uppsala Taxi 100000, sÀger att han Àr förbannad pÄ innehÄllet i brevet, att han inte fÄtt nÄgon bra förklaring till Mikael Nilssons agerande.
Han medger att Uppsala Taxi numera kör i "fyratimmarspass" pÄ centralen, men sÀger att det har man gjort Àven tidigare.
— Det har inget att göra med att vi ska blockera för Taxi 020. Det handlar om att finnas dĂ€r för tĂ„gkunderna och att förarna i perioder behöver nĂ„got att göra. Annars skulle vi behöva ge dem ledigt den tiden.

Tittat och lÀrt
Att ÄtgÀrden nu sammanfallit med Taxi 020:s etablering Àr mera en slump, sÀger han.
— PĂ„ vintern har vi aldrig tid att Ă„ka dit, men nu har vi kapacitet. Vi har jobbat sĂ„ hĂ€r till och frĂ„n sedan 1991—1992, sĂ€ger Svante Berg.
Mikael Nilsson sÀger att Uppsala Taxi och Taxi Kurir har "samma syn pÄ vad taxi Àr".
— De har funnits i 80 Ă„r och Ă€r otroligt bra pĂ„ taxi. Vi har funnits i 14 Ă„r och har tittat pĂ„ dem och lĂ€rt. Vi samarbetar om mycket, men inte sĂ„dant som priser.
Han tror inte att samarbetet med Taxi Uppsala kommer att drabbas av det intrÀffade, och han sÀger att bÄda bolagen nu har ett gemensamt intresse av att fÄ bort Taxi 020 frÄn Uppsalamarknaden.

"Skitsnack"
— Vi kör med juste konkurrens hĂ€r, bra struktur och vĂ€lutbildade förare. Taxi 020 har, liksom friĂ„karna, inte taxiförare som Ă€r utbildade för Uppsala. Jag har sjĂ€lv sett förare hos dem som inte klarat vĂ„r kurs, sĂ€ger Mikael Nilsson.
— Det Ă€r klart vi har, det Ă€r bara skitsnack, replikerar Claes Löfvenberg, Taxi 020.
— VĂ„ra förare har jobbat lĂ€nge i Uppsala. Och det Ă€r ju en underlig kvalitetsbedömning han gör eftersom han sjĂ€lv försökte köpa Taxi 018, sĂ€ger han.
Mikael Nilsson rÀds inte Konkurrensverkets utredning och tror inte att Taxi Kurir kan bötfÀllas för hans agerande.
— Det finns inte en chans. Jag kan skriva vad som helst för att pusha mina Ă„kare. Det gĂ„r inte att bevisa nĂ„got samarbete pĂ„ det.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om