Viking Line satsar på Kapellskär
Trycket på Roslagshamnen Kapellskär ökar sedan rederiet Viking Line bytt ut lilla Ålandsfärjan mot m/s Rosella. Med bytet av passagerarfärja fördubblar Viking Line sin kapacitet på rutten Kapellskär-Mariehamn.
M/s Rosella lägger till i Kapellskär.
Foto: Christer Bergström
Men Helena Kneck, informationsansvarig på Viking Line, ser insättandet av m/s Rosella i Kapellskär som en flerstegsraket i sikte på att det nybyggda fartyget med arbetsnamnet Viking ADCC sätts in på Kapellskär-Mariehamn sommaren 2009.
- Ja, med m/s Rosella vill vi förbereda marknaden på vad som komma ska nästa sommar. Vi tror på Kapellskär och vill satsa på hamnen. Genom att sälja lilla Ålandsfärjan och sätta in m/s Rosella som är ett betydligt större fartyg satsar vi nu medvetet på att få resenärer från främst norra Stockholm, Uppsala, Gävle, Östhammar att resa på linjen Kapellskär-Mariehamn. Det nybyggda fartyget är skräddarsytt för linjen, säger hon.
Både m/s Rosella och det nya fartyget förkortar restiden avsevärt. Det tog omkring två och en halv timme för Ålandsfärjan att ta sig från Kapellskär till Mariehamn. Nu blir restiden blir högst två timmar i en riktning. Kapaciteten utökas både vad gäller bilar och passagerare på det nya fartyget jämfört med Ålandsfärjan som trafikerat rutten sedan 1987. Ålandsfärjan tog omkring 900 passagerare, m/s Rosella cirka 1 500 och det nya fartyget över 2 000. Det nya fartyget kommer från kölen och upp att byggas enligt de speciella förutsättningar som gäller för att kunna bedriva effektiv kortruttstrafik på Ålands hav.
Hamnen i Kapellskär invigdes år 1961. Under den första tiden utvecklades trafiken genom Viking Line som under många år både på 1980- och 1990-talen var ensamt rederi i Roslagshamnen. Nu trafikeras Kapellskär av dessutom Tallink Silja, FinnLink och Baltic Scandinavian Lines med totalt nio fartyg och till hamnar som Mariehamn, Åbo, Paldiski och Nådendal.
Kapellskärs hamn ägs av Kapellskärs hamn AB som är ett dotterbolag till Stockholms hamn till 91 procent och Norrtälje kommun till 9 procent. Hamnen har lagt in en ansökan hos miljödomstolen att muddra vid läge ett till tre för att förbättra djupet. Annat som är på tapeten är att bygga en ny lotshamn åt sjöfartsverket.
- Vi ligger extremt långt öster ut och är porten till öster. Vi ligger nära havet och har en kort insegling. Hamnar som Ösel, Hangö, Helsingfors och S:t Petersburg har Kapellskär som närmaste svenska hamn. Det innebär verkligen expansionsmöjligheter. Vi är en av landets största exporthamn, säger Christer Candal som är projektledare i Kapellskärs hamn för pågående och kommande projekt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!