Dirac är ett så kallat spin-off företag från Uppsala universitet som specialiserat sig på att förbättra ljudet i bland annat anläggningar för bilar genom att använda en speciell algoritm. Algoritmen rättar till förvrängningar som sker i ljudet när det spelas upp i en bil och gör det mer rent. Amerikanska Harman som har 40 procent av världsmarknaden för premiumljudsystem har nu tecknat avtal med Dirac om att använda bolagets teknik.
– Avtalet kommer att ge oss stora intäkter under många år framöver. Går det här bra så kan det blir en enorm affär för oss med alla intäkter från royaltys. Det ger oss möjligt att fortsätta att utveckla vår teknologi. Vi är 30 anställda i Uppsala idag och vi räknar med att nyanställa tio till under nästa år, säger Diracs vd Mathias Johansson.
Avtalet är också ett kvitto på att Diracs teknologi är bra.
– Harman har rykte om sig att utveckla det mesta av sin egen teknologi själva. Att de nu tecknar avtal med oss är en bra kvalitetsstämpel, säger Mathias Johansson.
Det är dock inte det första prestigeavtalet för Dirac. Både BMW, Volvo, Rolls Royce och Bentley använder tekniken i vissa bilar och siktet är nu inställt på att bredda utvecklingen för nya marknader.
– Vi jobbar i dag mot tre marknader. Förutom bilmarknaden också mobil och marknaden för hemmaljud. Många vill ha allt mindre högtalare hemma och det ställer krav på nya lösningar för att få bra ljud. Det kan man uppnå med vår teknik, säger Mathias Johansson.