Vill ha flygverksamhet 06-24 på vardagar

Bolaget Uppsala Air vill att flygverksamhet ska kunna pågå från klockan sex på morgonen till midnatt under vardagarna och från klockan sju på helger.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2008-04-29 10:36
Merparten av linjetrafiken, cirka 65 procent, beräknas förekomma klockan 7-18 på dagarna. Det framgår av den ansökan om miljöprövning som på tisdagen lämnades till länsstyrelsen i Uppsala län.
Bolaget räknar med cirka 3500 starter och landningar per år på flygfältet under de första verksamhetsåren. I den ansökan som bolaget och Försvarsmakten gemensamt lämnat in begärs en maxnivå på 15 000 flygrörelser per år. Enligt Mattias Sjölund, vd för Uppsala Air, är nivån anpassad för att ge utrymme för framtida expansion.

Det beräknade antalet flygningar i bolagets regi de första åren motsvarar cirka en halv miljon passagerare. Efter omkring fem års verksamhet räknar bolaget med att antalet resenärer ökat till omkring 1,2 miljoner, fördelade på mellan 7000 och 8000 starter och landningar per år. Den nya terminal som företaget vill bygga på flygfältet dimensioneras för att klara 1,5 miljoner resenärer årligen.
Försvarsmakten räknar för sin del med oförändrad flygverksamhet, cirka 4300 flygrörelser per år. Dessutom tillkommer nuvarande civil flygtrafik med 6400 starter och landningar per år.

I ansökan finns olika förslag på tänkbara in- och utflygningsvägar för den civila linjetrafiken. Huvudförslaget följer i stort sett dagens militära flygvägar. En alternativ rutt skulle, enligt Mattias Sjölund, ge nästan en mil kortare inflygningsväg och därmed spara bränsle, men i stället passera över fler bostäder. I det alternativet färdas flygplanen ungefär mellan Vänge och Uppsala på väg ut från flygfältet.

Försvarets och bolagets miljöansökan ska nu behandlas av länsstyrelsens miljöprövningsdelegation och remitteras till flera myndigheter. Allmänheten kommer att få möjlighet att ge sina synpunkter i ett senare skede. Allra tidigast till hösten väntas ett beslut, men handläggningen tar sannolikt ännu längre tid. Enligt Uppsala Air kan civil linjetrafik starta tidigast år 2010 om verksamheten får klartecken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om