Vill slå världsrekord i dataspelande

Dataföretaget Pikkotekk i Uppsala genomför ett världsrekordförsök i antalet personer på samma virtuella plats under den stora konferensen för spelutvecklare i San Francisco i mars. Det gamla rekordet som innehas av Sony förmodas bli krossat med hjälp av Pikkotekks uppfinning.

Aidin Ahedi och Christian Lönnholm

Aidin Ahedi och Christian Lönnholm

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2010-02-17 09:59
Det lilla Uppsalaföretaget Pikkotekks teknologiska innovation, Pikko Server, kan förändra upplevelsen för onlinespelare världen över. Företaget ligger nu i förhandlingar med en av världens största spelutvecklare, CCP Games, om att använda tekniken i deras nästa onlinedatorspel. CCP Games ligger bland annat bakom storsäljaren Eve Online.

Den som trodde att källarföretagen i it-branschen i Uppsala hade dött ut får tänka om. Företaget Pikkotekk med tio anställda har kontor hemma hos vd:n Christian Lönnholm på Trädgårdsgatan i Uppsala. Varje dag sitter några av de anställda här och programmerar, medan andra jobbar hemifrån.
- Vi började i datorsalen på Matematiska institutionen för några år sedan. Vi får väl se om vi hittar ett riktigt kontor så småningom, säger Christian Lönnholm.

På Game Developers Conference (GDC) i San Francisco i mars ska Pikkotekk orkestrera ett världsrekordförsök som gjorts möjligt genom uppfinningen Pikko Server. 1 000 personer ska koppla upp sig mot servern och delta i ett virtuellt fältslag, vilket innebär att 1 000 individer kommer att befinna sig på samma "virtuella plats" samtidigt.
- Vi kommer att köra två lag, 500 spelare på varje sida, som stormar ner i en dalgång och skjuter på varandra. Datorspelet i sig är rudimentärt, det är ju världsrekordet som är det intressant. Det kommer att bli spektakulärt, säger Aidin Abedi, utvecklingschef på Pikkotekk.

Det tidigare rekordet sattes av Sony förra året, och då kom man upp i 256 personer i samma virtuella rum.
- Vår teknik gör det möjligt att mångdubbla serverkapaciteten. Det blir enklare och billigare att dra full förtjänst av hårdvaran. Vi har i första hand riktat in oss på datorspelsmarknaden, eftersom den är den tekniskt mest krävande. Men det finns många andra användningsområden, säger Christian Lönnholm på Pikkotekk.

Ett problem för många utvecklare av onlinespel är att mängden personer som kan vara uppkopplade samtidigt mot en och samma server är begränsad. Därför är antalet rollfigurer som kontrolleras av spelare, så kallade "avatarer", som kan interagera med varandra på samma plats i ett spel också begränsad. Många onlinespelare har erfarenhet av att man ibland måste köa för att komma till en specifik virtuell plats.

Pikko Server är en mjukvara som kopplas till flera servrar och expanderar den virtuella världen, vilket gör att begränsningen av antalet spelare försvinner.
- Det är faktiskt något av en revolution för onlinespelande, och det är flera spelutvecklare som har visat intresse för tekniken. Vi har fler projekt på gång, säger Christian Lönnholm.
Pikkotekk har låtit sig inspireras av telekomindustrin. Mjukvaruprogrammet i Pikko Server är skrivet i Erlang, det programmeringsspråk som Ericsson utvecklat.
- Komplexiteten har skrämt några, men vi kan visa att det fungerar. Världsrekordförsöket i San Francisco borde skapa uppmärksamhet bland spelutvecklarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om