Vill uppmÀrksamma flygets miljösatsningar

Peeter Puusepp, ny generalsekreterare för Svenskt Flyg, vill öka kunskapen om flygets inverkan pÄ miljön. Han tycker att det Àr en strategiskt viktig frÄga eftersom flyget ofta fÄr klÀ skott för de snabba klimatförÀndringarna.

Peeter Puusepp.

Peeter Puusepp.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2006-05-08 00:00
Efter mÄnga Är i tÄgbranschen bestÀmde sig Peter Puuseep för att vÀxla spÄr. Han var redo för nya utmaningar men beslutet kom ÀndÄ till lite av en slump.
— En bekant sĂ„g annonsen pĂ„ nĂ€tet och tipsade mig om att söka. Jag tĂ€nkte, "tja, varför inte?" och fick jobbet. Nu kĂ€nns det helt rĂ€tt och vĂ€ldigt spĂ€nnande. Visserligen finns det vissa likheter med mina tidigare jobb, dĂ€r jag ocksĂ„ sysslat med transportfrĂ„gor. Men till skillnad frĂ„n flygbranschen diskuterades aldrig miljön. Det var sĂ„ sjĂ€lvklart att tĂ„get Ă€r miljövĂ€nligt. Men ocksĂ„ tĂ„get pĂ„verkar, pĂ„minner Peeter Puusepp.

Snabb utveckling
De senaste 10-15 Ären har utvecklingen inom flyget gÄtt fort. Flygbranschen har gjort stora investeringar för att nÄ upp till klimatmÄlen, Àven om mycket ÄterstÄr. I dag mÀrker till exempel resenÀrerna av det i form av brÀnslesnÄlare och tystare flygplan.
— Branschen har lĂ€nge jobbat med de hĂ€r frĂ„gorna i det tysta. Ny Ă€r det dags att involvera fler och fĂ„ en sakligare debatt, sĂ€ger Peeter Puusepp.
Intresseorganisationen Svenskt Flyg, som samlar den svenska flygbranschen, fungerar som ett forum för svenska flygintressenter som vill stÀrka flygets roll som kommunikationsmedel och vÀrna svensk flygindustri. En viktig mÄlgrupp för Svenskt Flyg Àr regering och departement, myndigheter och företag.
Nyligen lade regeringen fram sin transportpolitiska proposition dÀr det framgÄr att luftfarten mÄste minska sin miljö- och klimatpÄverkan. HÀr har Svenskt Flyg ett gyllene tillfÀlle att nyansera debatten, menar Peeter Puusepp.

MÄste ta ansvar
— Det Ă€r klart att vi mĂ„ste ta vĂ„rt ansvar, lika mycket som andra transportslag. Men ofta glöms alla fördelar bort nĂ€r diskussionen ensidigt handlar om vad flyget orsakar. Jag Ă€r övertygad om att flyget gör mycket nytta. Det Ă€r en förutsĂ€ttning för att samhĂ€llet och regioner ska utvecklas.
Svenskt Flyg Àr nu i startgroparna för att nominera en miljökommitté som ska bestÄ av andra samhÀllssektorer Àn flyget. Arbetsgruppen ska ledas av professor Lars B Johansson , i dag miljöchef vid Schenkerkoncernen.
— Syftet Ă€r att fĂ„ fram siffror och fakta som alla kan enas kring och kĂ€nna förtroende för. DĂ„ kan vi gĂ„ vidare till sakfrĂ„gorna. I dag finns det en massa kvasikunskap som bara leder till pajkastning och missförstĂ„nd, menar Peeter Puusepp.

Mer miljövÀnligt
Han tycker att flyget Àr pÄ vÀg i samma riktning som bilindustrin, dÀr forskningen fÄtt fram miljövÀnligare bilar.
— Flyget har blivit ett allmĂ€nt kommunikationsslag för vanligt folk. Det Ă€r inte bara affĂ€rsresenĂ€rer och vĂ€lbĂ€rgade som tar sig mellan punkt a och b lĂ€ngre. Den hĂ€r omvĂ€lvningen stĂ€ller krav pĂ„ att utslĂ€ppen minimeras.
Och mycket forskning pÄgÄr som sagt i det tysta med, som Peeter Puusepp utrycker det, "högt uppsatta mÄl". I dag stÄr flyget för 3-4 procent av vÀxthuseffekten. Fram till 2025 kan siffran öka till mellan 5-15 procent om inget görs, enligt FN-organet ICAO(Internationella Civil Aviation Organisation).
— Globalt hoppas branschen kunna sĂ€nka brĂ€nsleförbrukningen ytterligare med 50 procent fram till Ă„r 2020 och minska upplevt buller med hĂ€lften. UtslĂ€ppen av kvĂ€veoxider ska minska med 80 procent. Det Ă€r oerhört tuffa villkor men jag tror att det kommer att gĂ„ vĂ€gen.

Ingen miljöeffekt
Att det Àr svÄrt för flyget att föra ut sitt miljöbudskap, har blivit extra tydligt pÄ sistone, menar Peeter Puusepp.
— Flygskatten Ă€r ett jĂ€ttebra exempel pĂ„ det. I Sverige Ă€r en stor andel av ekonomin beroende av handel och utbyte med andra lĂ€nder. En sĂ„n hĂ€r pĂ„laga har ingen effekt pĂ„ miljön och slĂ„r hĂ„rt mot landets tillvĂ€xt. Om man vill göra nĂ„got Ă„t miljön Ă€r det bĂ€ttre att luftfarten ingĂ„r i det europeiska handelssystemet för utslĂ€ppsrĂ€tter för koldioxid.
NÀsta handelsperiod börjar Är 2008. DÄ borde Sverige hoppa pÄ, menar Peeter Puusepp.

PERSONFAKTA


Namn: Peeter Puusepp
Ålder: 46 Ă„r
Familj: Sambo och tvÄ barn, 7 resp 11 Är.
Bor: I Stockholm, pÄ söder
Aktuell: Ny generalsekreterare i Svenskt Flyg
KarriÀr: Kommer nÀrmast frÄn jÀrnvÀgssektorn som projektledare pÄ Banverket.Har bland annat varit vd i branschföreningen TÄgoperatörerna, var med i bildandet av myndigheten Rikstrafiken och sekreterare i jÀrnvÀgsutredningen samt ordförande för intresseorganisationen Rail Forum Sweden.
Intressen: Resor, laga mat, sitta pÄ kafeér.
Favoritflygplats: Arlanda! Allt Àr sÄ behÀndigt och överskÄdligt.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om