Johan Jönsson, e-sportinstruktör på Grillska gymnasiet, tror att dataspel kan vara lärorika på många sätt och ha en positiv inverkan på eleverna.

– Strategispel kan vara bra för att lära sig matematik, organisation och hur man hanterar resurser till exempel. Actionspel övar istället upp reaktionshastighet och motorik. Men det jag kanske sett mer än något annat hos mina elever är att lagspel online är lärorikt, de blir bättre både på sociala färdigheter och på språk.

Att elever som spelar mycket dataspel online utvecklar sina språkkunskaper tycker Johan Jönsson är intuitivt.

– Det är tydligt att mina elever är väldigt duktiga på engelska. När det gäller språk är mängdträning viktigt, och spelar man regelbundet tillsammans med människor från hela världen så är det naturligt att de övar upp sin engelska, säger Johan Jönsson.

Han har själv varit en aktiv gejmer och var länge med i ett brittiskt community online. Från sin egen erfarenhet kan han intyga att hans engelska blev markant bättre av att använda språket dagligen. Men en annan viktig positiv aspekt av spelandet menar han är den sociala biten, något som kanske går stick i stäv med den konventionella uppfattningen om dataspelande.

– I communityt jag tillhörde var sammanhållningen enormt bra. Två av dem som var med träffades online och gifte sig sedan. En annan kom för första gången ut som homosexuell. Vi hade en väldigt öppen och tillåtande attityd och jag tror det är vanligare än vad man tror online. I undervisningen på Grillska övar vi mycket på de sociala delarna, såsom ledarskap och samarbete eftersom det är så stora delar av spelandet, säger Johan Jönsson.

E-sport har funnits som tillvalsämne i två år på Grillska gymnasiet. Inriktningen räknas som specialidrott, vilket många skolor i Sverige har. Just e-sport är dock ovanligt, Grillska är det enda gymnasiet i Uppsala som har det som tillvalsämne. Under ett läsår är det i snitt en halvdag i veckan som ägnas åt e-sport.

Johan Jönsson tror att den typiska föreställningen av en gejmer som en stillasittande och inåtvänd person med dåliga vanor är missvisande. På Grillska gymnasiet består e-sportsutbildningen av lika delar dataspelande och fysisk och mental träning samt kosthållning.

Caroline Säll, lärare på Grillska gymnasiet tillika friskvårdskoordinator och kurator på Aros hälsocenter, ansvarar för den sistnämnda biten.

– Vi arbetar främst med att få in bra rutiner hos ungdomarna. Om man ska lyckas inom vilken idrott som helst gäller det att både vara i god fysisk och mental form. E-sport är inget undantag från det, säger Caroline Säll.

Som en del av den mentala träningen får eleverna bland annat ägna sig åt stresshantering, yoga och mindfulness. När det gäller den fysiska träningen står till exempel crossfit på schemat och en stor portion ergonomi.

– Att tillbringa mycket tid vid en dator kan vara påfrestande för kroppen om man gör det på fel sätt. Därför lägger vi stor vikt vid saker som att sitta ordentligt och att regelbundet ta pauser från spelandet och sträcka på sig.

Även Johan Jönsson menar att det är viktigt att ha ett hälsosamt förhållningssätt till spelandet. Men han framhåller också att det inte är så annorlunda från andra saker.

– Jag menar, hälften av alla vuxna i Sverige sitter ju framför en dator hela arbetsdagarna. Det handlar rätt mycket om sunt förnuft.