– Här är det tänkt att huset ska stå. Atique Ullah stegar upp en markbit alldeles bredvid Sankta Maria kyrka i Stenhagen i Uppsala.

Dawastiftelsen, som driver planerna på ett islamiskt center, har köpt marken av kommunen för 1,8 miljoner kronor, pengar som enligt Atique Ullah samlats ihop bland stiftelsens medlemmar i Uppsala. Nu gäller det att få in ytterligare minst 6 miljoner kronor för att byggnationen ska bli av.

I dag är det mest tallar på tomten men när den pågående penninginsamlingen är klar hoppas han att träden ska ersättas av ett tvåvåningshus på totalt 1 200 kvadratmeter. Där ska finnas möjlighet att be, studera Koranen eller bara ta en fika och umgås. Ett viktigt inslag är den sociala verksamheten.

Artikelbild

| Religiöst. Här, alldeles intill Sankta Maria kyrka i Stenhagen, ska det islamiska centret ligga om planerna går i lås.

Atique Ullah menar att en stor del av de yngre muslimerna i Uppsala behöver vägledning så att de inte hamnar snett i livet. Han förklarar det med att flera av ungdomarnas föräldrar har färgats av krig och odemokratiska förhållanden i sina hemländer.

– Det kan leda till kulturkrockar mellan barnen och deras föräldrar. Vi vill samla de unga i centret, både för att lära dem mer om islam och för att fostra dem till goda samhällsmedborgare, säger Mohammed Shafiqul Majid vid Dawastiftelsen.

Moskén, som det talats om i debatten, är kontroversiell. När planerna först dök upp 2013 engagerade sig tusentals personer på Facebook, några i gruppen ”Ja tack till moské i Stenhagen”, medan andra anslöt sig till gruppen ”Nej tack till moské i Stenhagen”.

Samma år skrev Sverigedemokraterna i Uppsala en motion till fullmäktige för att stoppa idén på centret men fick avslag. Simon Alm (SD) har inte ändrat uppfattning sedan dess.

Artikelbild

| Skogstomt. Inga utländska krafter är med och finansierar det islamiska centret i Stenhagen, uppger fr v Mohammed Shafiqul Majid och Atique Ullah från Dawastiftelsen. Här på markbiten som man köpt av kommunen.

– Det kan bli en plattform för radikalisering, befarar han.

Men alla moskéer är väl inte för radikalisering?

Artikelbild

UNT 16 augusti 2013 Planerna på det islamiska centret har väckt känslor under lång tid.

– Det stämmer men vi vet inte hur det blir i det här fallet, säger Simon Alm.

Är det islam ni är emot? Skulle ni säga nej om Pingstkyrkan ville bygga ett bönehus i Stenhagen?

– Kristendomen en del av vårt kulturarv. Men vi gör ingen skillnad på religioner och jag lägger mig inte i vad folk själsligen tror på.

– Men extrema ideologier som radikal islamism, kommunism och nazism har dåligt inflytande på samhället.

Centret ska ligga vägg i vägg med Sankta Maria kyrka och Simon Alm tycker att valet av plats är olyckligt.

– Många kristna som flytt hit har förföljts av radikala islamister. För dem kan det kännas obehagligt att gå till kyrkan om det ligger ett islamiskt center intill.

De båda moskéivrarna från Dawastiftelsen bedyrar för UNT att de tar avstånd från radikal islam.

– Jag tycker illa om alla typer av extrem islamism, säger Atique Ullah. Det kommer inte att finnas något sådant i våra lokaler, det blir en plats för personer som vill verka för fred.

Han uppger att finansieringen för lokalen helt ska komma från stiftelsens medlemmar och inte från några krafter utomlands. Att centret ska vara granne med kyrkan ser han som en möjlighet till möten över religionsgränserna.

Martina Larsson, komminister vid Sankta Maria kyrka i Stenhagen, håller med.

– Kyrkan skulle kunna samarbeta med det islamiska centret kring dem som bor i området. Tillsammans kan vi vara aktörer i samhället.

Kommunalrådet Ilona Szatmari Waldau (V) ansvarar för frågor kring mänskliga rättigheter i kommunen. Hon framhåller att religion aldrig får övertrumfa jämställdhet och mänskliga rättigheter.

– Ett islamiskt center med demokratiska värderingar kan vara ett tillskott i Uppsala, säger Ilona Szatmari Waldau.

Hon anser att Simon Alms ideologiska grund är ”att skapa splittring mellan människor”.

– Så det är inte förvånande att han tar det här tillfället att göra det. Risken för radikalisering är större i dolda möten än i en förening som vi kan samarbeta med.