En av deltagarna var Christine Ståhl som på vardagarna tar bussen från centrala Uppsala till sin dagliga verksamhet i Stenhagen.

– Jag får en dagersättning på 40 kronor och vet inte om jag kommer ha råd att fortsätta ta bussen, sa hon.

Uppskattningsvis ett par hundra människor hade samlats på Stora torget under manifestationen som arrangerades av Vänsterpartiet.

Artikelbild

Enligt landstingsrådet Sören Bergqvist (V), som talade vid sammankomsten, slår förslaget till nya taxor hårt mot människor med låga inkomster. (V) befarar även att utsläppen ökar om fler tar bilen.

Sören Bergqvist uppmanade alla att försöka påverka politikerna fram tills förslaget ska upp i landstingsfullmäktige om ett par veckor.

Även Stefan Hanna (C), kommunalråd i Uppsala, var på plats.

– Jag värnar Uppsalaborna och det här förslaget till nya busstaxor innebär en kraftig försämring för dem.

Stefan Hanna vill nu försöka påverka centerpolitikerna i landstinget att tänka om.

Ett 20-tal personer från organisationen Planka.nu hade kommit åkande från Stockholm för att visa sina sympatier med manifestationen. Planka.nu arbetar för nolltaxa inom kollektivtrafiken och hade rest till Uppsala utan att betala för sig på pendeltåget.

En majoritet inom landstinget, som driver Upplands lokaltrafik, UL, vill höja priset på månadskortet för resor med de gröna stadsbussarna i Uppsala från 525 till 790 kronor. Samtidigt får de som köper det kortet resa fritt med ULs bussar och tåg på alla sträckor.

Vinnare på förslaget är de som pendlar långt med UL. I många fall kan deras månadskostnader komma att sänkas från 1200 -1500 kronor till 790 kronor.