Uppsala domkyrkas glasmålningsateljé startades 2013 för att konservera Sonens fönster och när projektet startades var det första gången ett helt kyrkfönster skulle konserveras på plats i Sverige.

- Arbetet började med att sex paneler skickades till England för provkonservering där lades grunden för åtgärdsprogrammet som vi har jobbat efter. Sedan togs hela fönstret ned till ateljén, där vi bland annat dokumenterade och undersökte tavlan i mikroskop, säger Linda Kvarnström, ansvarig glasmålerikonservator.

Sonens fönster tillverkades 1892 under Helgo Zettervalls restaurering av domkyrkan och består av totalt 107 paneler med en sammanlagd yta på ungefär 50 kvadratmeter.

Artikelbild

- Glasmålningen var väldigt svart på grund av smuts och bemålningen ramlade av. Vi rengjorde allting med tops, retuscherade de viktiga delarna för berättelsen som händer, fötter och ansikten så att de syns tydligare. Det var även sprickor i glas och bly som behövde lagas, säger Linda Kvarnström.

Den sista panelen sattes på plats fredag 13 januari och arbetet med Sonens fönster har följt internationella riktlinjer. En förändring är att glasmålningen numera sitter i ett inomhusklimat, vilket innebär att den kommer att hålla mycket längre och att det tar längre tid innan den behöver underhåll.

- Det känns fantastiskt och roligt att fönstret är klart. Vi har jobbat länge och hårt med det och förhoppningsvis tycker människor om resultatet, säger Linda Kvarnström.

För att säkra fönstrets framtid har panelerna återmonterats med ett yttre skyddsglas som har utformats i samråd med internationella experter. Förhoppningarna är att fönstret ska klara 80–100 år tills nästa underhållning jämfört med 30–40 år som är vanligt.

Artikelbild

Se hur nya Sonens fönster ser ut i spelaren ovanför.