En 34-årig motorcyklist blev det elfte trafikoffret i länet hittills i år när han i måndags omkom vid en singelolycka utanför Gimo. Han blev också det fjärde offret på knappt fyra veckor.
– Det har varit ovanligt många olyckor, men det är helt slumpartat. Olyckorna skiljer sig så markant från varandra att det inte rör sig om någon trend, säger Pär Halldén som är chef för Uppsalapolisens trafikavdelning.

Däremot reagerar Pär Halldén över att två av de fyra senaste dödsolyckorna inträffat inne i Uppsala, eftersom det är ovanligt med dödsolyckor i tätorter.
– Hastigheten är ju så mycket lägre inne i städer. Men att olyckorna har inträffat just på Kungsgatan och Fyrislundsgatan är inte helt överraskande. De är båda hårt trafikerade och ganska komplicerade gator där det sker en hel del olyckor, dock sällan med dödlig utgång.

I olyckan på Fyrislundsgatan omkom en 75-årig kvinna efter att ha blivit påkörd på ett övergångsställe. Och just övergångsställena får kritik av NTF i Uppsala, som jobbar med trafiksäkerhetsfrågor. Enligt NTF borde Uppsala kommun anstränga sig betydligt mer för att hastighetssäkra dem, exempelvis genom att lägga dem på vägbulor så att bilarna tvingas sakta ned.
– Det finns för många farliga övergångsställen här. Där gångtrafikanter och bilister möts ska bilister inte kunna köra fortare än 30, för då sker i princip inga dödsolyckor, säger Katarina Bokström på NTF i Uppsala.

Ser man till hela 2010 har hittills elva personer omkommit i trafikolyckor i länet. Det är en hög siffra. Under hela 2008 respektive 2009 omkom sammanlagt tolv personer i Uppsala län. 2010 ser alltså ut att kunna bli ett dystert trafikår här, till skillnad från övriga Sverige, konstaterar Katarina Bokström:
– Nationellt har allt gått åt rätt håll de senaste två tre åren, men i Uppsala står vi stilla på samma siffror. Men det är fortfarande så små tal att man egentlingen inte kan lyfta ut ett enskilt län och dra slutsatser.

Man skulle kunna tro att snö och halka ligger bakom de svåraste olyckorna. Så är det inte. Endast två av dödsolyckorna i år inträffade på vinterväglag. I takt med att snön smälter bort slappnar nämligen många bilförare av.
– På sommarhalvåret tycker folk att vägarna borde vara säkra, och ökar farten. Så länge snön är kvar är vi försiktigare.

Det finns ljuspunkter i årets statistik. Antalet svårt skadade är hittills färre i år i länet än under samma period i fjol. Och endast en av de elva omkomna var under 24 år, medan sju av de elva omkomna var över 63 år.
– Att så pass många äldre varit inblandade i olyckor skulle delvis kunna förklara det höga antalet dödsfall. Är man yngre är chansen större att man överlever.