I Tensta utanför Uppsala har de boende varit utan internet i snart tre veckor. Ett markbolag har grävt av internet- och telefonkabeln. En av de boende, Magnus Westerberg, har kontaktat Telia flera gånger om saken.

– De måste komma hit och göra en tillfällig lösning, men ingen har varit här, säger Magnus Westerberg.

De boende i Tensta har fortfarande behövt betala för sina abonnemang trots uteblivet internet.

– Telia säger att när problemet är löst ska de ge oss kompensation, men det spelar ingen roll i efterhand om vi måste vara utan internet i flera månader, fortsätter han.

Att internet inte fungerat har fått flera konsekvenser. Larm till hemtjänsten för äldre som bor i området fungerar inte.

– Samma sak om man har kamerabevakning i garaget, det går inte att gå in via telefonen och se att ditt hus är okej.

Utan internet och med dålig täckning i området är det flera saker som inte går att göra.

– Jag fick åka in till stan för att betala mina räkningar. Jag hade kunnat köpa det om det var en eller max två veckor utan internet, men tre veckor är oacceptabelt. Det är faktiskt 2018.

Först nu, efter flera veckor, har Magnus Westerberg erbjudits bärbart internet av Telia.

– Det är dålig mottagning här, så det kommer inte att fungera hur som helst. Jag har varit kund hos Telia länge och alltid tyckt det varit bra, men nu är det under all kritik. Det är Telia som levererar internet så det är deras ansvar, säger han.

Ingrid Gunterberg är pressansvarig på Telia:

– Jag har full förståelse för situationen - det är bara att beklaga, säger Ingrid Gunterberg. Hon berättar att det kopparnät som skadades i samband med grävarbetet bygger på en teknik som är 60-70 år gammal.

– Det har gjort att det har varit svårt att hitta både reservdelar och tekniker som behärskar kopparnätet. Därför har arbetet dragit ut på tiden. De senaste åren har vi satsat mycket på att byta ut kopparnätet mot fiber.

Men nu är kopparnätskunniga tekniker på väg till Tensta.

- Senast i början eller mitten av nästa vecka ska allt fungera igen, lovar Inger Gunterberg,

Och hur ska era kunder kompenseras?

- Telia har utvecklat en kompensationsmodell och vi kommer att kompensera våra kunder i samband med nästkommande faktura.