Antalet scootrar, eller elsparkcyklar som de också kallas, beräknas vara omkring 300 stycken i Uppsala. De kan komma upp i en hastighet på 20 kilometer i timmen, men att folk ramlar och slår sig verkar inte vara något problem. Akademiska sjukhuset uppger att de inte fått in några fall av skador orsakade i samband med scooter-åkning. Inte heller polisen har märkt av något ­– de har inte fått fler fall av vårdslöshet i trafik under den tid som scootrarna funnits i stan.

Nej, är det något problem kopplat till scootrarna är det för de företag som tillhandahåller dem. Varje kväll samlas cyklarna in för att kunna laddas under natten. Men det är inte alla som hittas.

– Det är vanligt att folk tar med sig cyklarna hem till lägenheten och behåller dem över natten, berättar Adam Nycander på Ozon Rides, som är ett av de företag som tillhandahåller scootrar.

Artikelbild

| Markus Oja och André Karlsson tycker att det är praktiskt att åka elsparkcykel när de glömt den vanliga cykeln hemma.

Eftersom cyklarna går att stänga av dras de inte heller på den summa på 1 krona och 50 öre per minut som det kostar att hyra en scooter.

– Vi har ännu inte börjat ta böter för detta, men vi jobbar på det, säger Adam Nycander.

Läs mer:Nu intar scootrarna Uppsala

Att scootrarna behandlas vårdslöst verkar också vara uppfattningen på stan.

Artikelbild

| André Karlsson och Markus Oja är inte rädda att ramla och slå sig när de åker.

– Jag tycker att det är en bra idé med dem, men det verkar som att folk ser dem som allmän egendom och dumpar dem lite överallt, säger Fyffe Liegnell, 36 år.

Företaget Ozon Rides finns hittills bara i Uppsala.

Artikelbild

| Viktor Brylla är inte så förtjust i scootrarna. "Det är en bra satsning, men jag har själv inget behov av att åka", säger han.

– Anledningen till det är att det finns många cykelbanor och att studenter är en grupp som har användning av cyklarna, säger Adam Nycander.

Långt ifrån alla studenter verkar dock vara förtjusta i dem.

Artikelbild

| Cecilia Lundin och Fyffe Liegnell har själva inte testat scootrarna, utan föredrar att promenera eller cykla.

– Jag har aldrig åkt och jag har ingen ambition av att göra det heller. Det är i och för sig bra satsning, men i Uppsala där många cyklar finns inget behov. Dessutom tycker jag att de är rätt larviga, säger juridikstudenten Viktor Brylla, 20 år.

Men det finns också de som är mer positivt inställda.

Artikelbild

| Camille Barrington-Wood susar fram i centrala Uppsala.

– Jag tycker att det är bra att de kommit. Det körs mycket bilar inne i stan och jag tror inte att det är bra för miljön, säger 27-åriga Camille Barrington-Wood.

Också Markus Oja, 23 år, och André Karlsson, 28 år, tycker att scootrarna mest är positiva.

Artikelbild

| Camille Barrington-Wood har tidigare bott i Berlin där det var vanligt förekommande med både scootrar och vanliga cyklar.

– Att åka kostar ungefär samma som att åka buss, så det är bra, säger André Karlsson.

Däremot ser de inte poängen med att ta med scootrarna hem över natten.

Artikelbild

| Det går ofta snabbare att komma fram med elsparkcykel än med buss, skriver Ingela Nordh Ågren.

– Jag använder det bara som ett alternativ om jag skulle ha glömt cykeln, men annars inte, säger Markus Oja.

Men ni åker utan hjälm, är ni inte rädda att göra illa er?

Artikelbild

| Elsparkcyklarna får inte bli leksaker för tonåringar, skriver Sigge Fagerström.

– Nej, de kommer inte upp i så hög fart. Det är farligare att ramla från cykeln för då är man högre upp, jag tror inte att det är farligare att ramla från en elsparkcykel än om man skulle ramla när man går på stan, säger Markus Oja.

Läs mer:Sparkcyklar hör hemma på lekplats