Runt om i Uppsala konkurrerar elsparkcyklarna med varandra. De populära transportmedlen, som betalas via appar, har diskuterats flitigt den senaste tiden. Inte minst sedan en person omkom i en olycka i Helsingborg. Det verkar dock inte ha påverkat frekvensen av användandet – åkdonen är en nästan ständig del av stadsbilden. En Voi står parkerad utanför en butik, en Lime ligger slängd i en park. Men den blå cykeln, Ozon, har inte synts till på ett tag.

– Vi har hämtat hem alla sparkcyklar för att uppgradera dem, säger Adam Nycander, en av grundarna bakom företaget Ozon rides.

Tanken är inte att ersätta de gamla cyklarna med nyheter likt konkurenten Vois kommande lådcyklar och trejhuliga sparkcyklar. I stället ligger problem med stölder till grund för de frånvarande Ozon-cyklarna.

– Vi finns i Västerås och Uppsala och just i Uppsala utsätts vi för väldigt många stölder, säger Adam Nycander. Vi skulle vilja att kommunen gjorde mer för att motverka stöld.

Vad vill ni att de ska göra?

– Det har jag inte tänkt på, men det verkar förekomma väldigt mycket stöld i Uppsala.

Totalt har företaget 100 elsparkcyklar som varje morgon placeras ut i Uppsala. Adam Nycander vill inte uppge hur många som stulits.

– Några har vi lyckats få tillbaka. Vi polisanmäler och så går de att hitta eftersom de har inbyggd gps.

De uppdaterade Ozon-sparkcyklarna kommer att ha en extra gps inbyggd samt ett larm som går till kontoret.

När Ozon rides kommer tillbaka till stan kan Adam Nycander inte uttala sig om.