"För enkelt att skylla allt på oss"

Apotekstjänst vill inte lägga sig platt i diskussionen om ansvar och kostnader för materialkrisen. Båda parter kan ha ett ansvar, hävdar bolaget.

Örjan Frid är nytillträdd vd för Apotekstjänst. Han tycker att det är för enkelt att skylla allt på Apotekstjänst.

Örjan Frid är nytillträdd vd för Apotekstjänst. Han tycker att det är för enkelt att skylla allt på Apotekstjänst.

Foto: Johan Heimer/UNT arkiv

Uppsala län2019-11-05 07:00

Häromdagen berättade tidningen att sjuksköterskor och undersköterskor på Akademiska behöver arbeta i det lager som byggts upp för att klara materialkrisen. Från och med måndag kommer också extern, timanställd personal tas in.

Notan för detta ska inte betalas av skattebetalarna utan av Apotekstjänst, sade biträdande sjukhuschef Hans-Olov Hellström i artikeln.

Men Apotekstjänst nytillträdde vd Örjan Frid ger inget klartecken för att de självklart tänker betala. 

– Vi har själva stora extra kostnader och kämpar så mycket vi kan för ett nå ett normalläge. Men det är ju inget vi kommer  ta upp med Varuförsörjningen, säger han.

Men ni har ju inte levererat vad ni ska. Är det inte rimligt att vården agerar för att klara krisen utan att tänka på kostnaden?

– Jag har full respekt för att de behöver vidta åtgärder, men det kanske är för enkelt att säga att allt är vårt fel. 

Hur tänker du då?

– Att byta leverantör efter så många år och gå från noll till hundra procents leverans över en natt, det är för ambitiöst.

Men det är ju vad avtalet ni skrivit under säger att ni ska göra.

– Vi har inte lovat att det ska fungera klanderfritt från dag ett.

Står det i avtalet att ni inte ska behöva leverera perfekt från början?

– Nej, men så har diskussionerna varit innan avtalet.

Men det är väl avtalet som gäller?

– Ja, så vi är inte utan skuld förstås.

Några formella ansvardiskussioner pågår inte. Men att parterna har berört ämnet visar e-post från krisens första veckor, som tidningen tagit del av. Den 13 oktober skriver Varuförsörjningen att Apotekstjänst inte uppfyllt sitt åtagande och att den nödlösning som Apotekstjänst då beslutat om inte påverkar möjligheten att använda "avtalsenliga påföljder för avtalsbrott".

I ett svar skriver Apotekstjänst dåvarande vd Tomas Hilmo att frågan om ansvar och orsaker måste klarläggas när den akuta situationen är avklarad, men att bolaget redan nu vill "klargöra att vi preliminärt inte delar regionernas uppfattning om vad som orsakat situationen". Han påpekar också att en senare analys kan aktualisera ansvarsfrågor "för båda parter".

Men i ett mejl dagen innan från Tomas Hilmo är tonen lite annorlunda: "Visar det sig att ansvaret avtalsmässigt faller på oss står vi självklart för merkostnaderna."

Enligt Örjan Frid har den senaste veckan inneburit stora förbättringar i Apotekstjänst arbete.

När har ni ett normalläge?

– Bra fråga. Jag nöjer mig med att säga att allt är otroligt mycket bättre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!