Trafiksignaler Àr ett sÀtt att styra trafikflöden och sÀtter fingret pÄ en klassisk mÄlkonflikt i trafiken. I Uppsala blir det sÀrskilt tydligt lÀngs Tycho Hedéns vÀg. Det Àr en viktig genomfartsled för trafiken förbi Uppsala. Samtidigt korsar flera viktiga stomlinjer för busstrafiken vÀgen. För att kollektivtrafiken ska vara ett attraktivt alternativ vill man att bussarna ska komma fram sÄ snabbt som möjligt.
I lÀnsplanen för infrastrukturen finns 2 miljoner kronor avsatta för att installera intelligenta trafiksignaler lÀngs Tycho Hedéns vÀg. Enligt Sampo Hinnemo, trafikplanerare pÄ stadsbyggnadsförvaltningen, innebÀr det bÀttre möjligheter att skapa grön vÄg.
â Det kan optimeras efter trafikflödet mycket snabbare Ă€n dagens system och hantera mycket mer trafik, sĂ€ger Sampo Hinnemo.
I steg 2 kan man Àven lÀgga in prioriteringar för olika trafikslag, bland annat blÄljusprioritering och bussprioritering. För att prioritera kollektivtrafiken kan man fÄ in uppgifter frÄn UL:s centrala server om exakt var bussarna befinner sig sÄ att de fÄr en snabbare vÀg fram. Men man har pÄ kommunen Ànnu inte bestÀmt om man ska utnyttja den möjligheten pÄ Tycho Hedéns vÀg eller inte. HÀr blir mÄlkonflikten aktuell, och det finns skÀl för kommunen att prioritera flödet pÄ Tycho Hedén.
â Tycho HedĂ©ns vĂ€g Ă€r en speciell vĂ€g och trafikstörningarna för omgivningen Ă€r inte lika stora hĂ€r. DĂ€rför Ă€r det en fördel om mĂ„nga vĂ€ljer den vĂ€gen Ă€n andra gator, sĂ€ger Sampo Hinnemo.