Ingen materialbrist på närakuten

På Uppsala när- och ortopedakut råder ingen brist på förbrukningsmaterial. Där har man kvar den leverantör som regionen bytte bort.

Maria Carles är verksamhetschef för Uppsala när- och ortopedakut, som drivs av vårdbolaget Aleris.

Maria Carles är verksamhetschef för Uppsala när- och ortopedakut, som drivs av vårdbolaget Aleris.

Foto: Pelle Johansson/Kid Reslegård (UNT arkiv)

Uppsala kommun2019-10-17 12:16

Maria Carles är verksamhetschef för Uppsala närakut och ortopedakut, som drivs av vårdbolaget Aleris. Hon berättar att man där fortfarande har ett avtal med materialleverantören Mediq – det företag som Region Uppsala anlitade innan Apotekstjänst AB vann den nya upphandlingen och tog över leverantörsansvaret den 1 oktober.

– Vi har inte haft några problem med förbrukningsmaterial alls. Tidigare hade vi ett avtal med Mediq tillsammans med regionen, och när de gjorde sin nya upphandling blev vi tillfrågade om vi ville följa med till Apotekstjänst. Men vi såg inget behov av att byta leverantör, säger Maria Carles.

Hon menar att man från när- och ortopedakutens håll ansåg att det fanns en risk att leverantörsbytet skulle medföra negativa konsekvenser.

– Vi har själva gjort det tidigare och vet vad som kan hända, säger Maria Carles.

Enligt henne har materialbristen i regionen bland annat inneburit att närakuten har fått ta emot ett mindre antal patienter som har behövt såromläggning men som inte har kunnat få hjälp i primärvården. Hon uppger också att vissa primärvårdsenheter har fått låna förbrukningsmaterial från närakuten.

– Det är ju en fruktansvärd situation och vi försöker underlätta för patienterna så gott vi kan.

Region Uppsala har på grund av brist på förbrukningsmaterial nu befunnit sig i stabsläge sedan onsdagen den 9 oktober. Det har bland annat lett till att Akademiska sjukhuset under veckan har ställt in ett större antal planerade operationer.

Karta: Uppsala Närakut, en del av Aleris
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!