Flera läsare har hört av sig efter att vi rapporterade om internet som inte fungerar. Det är inte bara i Tensta utanför Uppsala som kabelnätet varit trasigt.

– Vi har varit utan internet och fast telefon sedan den 10 april, berättar Rolf Hellman som bor i Dalby, söder om Uppsala.Felen började efter att en kabel grävts av i samband med ett markarbete.

– Vi får nya datum hela tiden. Först skulle det vara fixat i början av juni, men nu har det blivit framflyttat, säger Rolf Hellman.

Artikelbild

| Agneta och Rolf Hellman är några av de Dalbybor som drabbats av Telias trasiga kablar.

För hans del är inte problemet akut. Genom Telia fick han och hans fru Agneta Hellman låna en router redan en vecka efter att kabeln grävdes av och därmed har de kunnat göra sina företagsärenden på datorn i alla fall, men andra i byn har fortfarande varken tv eller internet.

Också läsaren Mariann Berglund i Länna har haft återkommande problem med sin telefon sedan hon gick över till Telia för flera år sedan. Men i hennes fall ser problemen annorlunda ut. Det handlar inte om någon trasig kabel, utan om telefonsamtal som bryts och internet som hackar.

– Ingenting har fungerat. Tänk om det skulle hända mig något? Telefonsamtal bryts hela tiden och jag kan inte surfa. Då blir man ganska less. Jag får gå ut i trädgården eller på vägen för att få täckning, säger hon.

Hon har flera gånger försökt klaga hos Telia. Men efter en timme i telefonkö, brutna samtal och ingen hjälp har hon nästan gett upp.

– De har varit så nonchalanta, fast de är så stora, säger hon.

Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia, beklagar att Mariann fått dålig återkoppling.

– Så ska det inte vara. Våra kunder ska känna att de får bra service, säger hon.

Enligt Inger Gunterberg har Telia ovanligt många kabelfel i och runt Uppsala.

– Det är en större volym fel och det drar ut på tiden. Jag förstår att man blir frustrerad som kund. Det här tar längre tid än vad det vanligtvis ska göra, menar hon. Felen orsakas ofta av att koppar- eller fiberkablar har kapats i samband med grävarbeten.

– Vi på Telia kan visa var vi har våra kablar. Att be om hjälp innan man sätter skopan i marken vill jag varmt rekommendera, säger Inger Gunterberg.

De kunder som drabbats ska kompenseras i efterhand. De boende i Tensta som vi skrivit om tidigare ska nu åter ha fungerande telefoni och internet.