Pernilla Forslund är restaurangchef på IFU Arena. Enligt henne fanns det en tydlig anledning till att IFU Arena valde att starta en kontantfri verksamhet.

– Vi ville ligga i framkant och följa med i samhällsutvecklingen. Så vitt jag vet var vi en av de första kontantfria arenorna, säger Pernilla Forslund.

Hon anser att det finns många fördelar med att vara kontantfria – inte minst praktiska sådana:

Artikelbild

| På IFU Arena i Gränby har man aldrig tagit emot kontanter. Restaurangchefen Pernilla Forslund tycker att det finns många fördelar med att slippa hantera sedlar och mynt.

– Framför allt slipper vi hantera kontanter, med allt vad det innebär. Rånrisken känns också betydligt mindre utan en massa kontanter i kassan.

Enligt Pernilla Forslund hade kunderna i början svårt att acceptera konceptet med en kontantfri arena. Eftersom att många av arenans besökare är barn, ställde sig många föräldrar frågande till att det var kontantfritt.

– Många var kritiska och undrade hur deras barn, som i många fall inte har egna bankkort, skulle kunna betala för sig. Därför införde vi ganska snabbt ett "arenakort" – ett slags kontantkort som man kan ladda med pengar som man sedan handla för. Det underlättade för många, säger Pernilla Forslund.

Hon har också märkt att kritiken mot att de är kontantfria nästan helt försvunnit.

Artikelbild

| Micaela och Love Wallgren. Love har precis fått ett eget bankkort, men innan dess var det krångligare att inte kunna betala kontant.

– I dag är det nästan ingen som klagar. Folk har vant sig vid hur vi har det, men jag tror också att folk börjar vänja sig vid att hela samhället blir allt mer kontantfritt.

När UNT besöker arenan sitter Micaela Wallgren och arbetar vid sin laptop medan sonen Love Wallgren är på innebandyläger. Hon menar att det var svårare att lösa pengasituationen när sonen var lite yngre.

Artikelbild

| Pernilla Forslund är restaurangchef på IFU Arena. "Folk har börjat vänja sig vid att vi är kontantfria nu"

– Nu är han 13 år och har precis fått ett eget bankkort och det funkar bra. Innan var det lite knepigare. Det är ju egentligen lättare att bara ge barnen en summa kontanter som de får använda, säger Michaela Wallgren.

Hon tycker dock att det överlag är smidigt att slippa behöva använda kontanter. Det största problemet som kan uppstå är att tekniken strular så att det inte går betala med varken kort eller mobiltelefon. Men hon ser också ett problem med att förstå värdet av pengar när det inte längre är kontant.

Artikelbild

| Pernilla Forslund är restaurangchef på IFU Arena. "I början var folk kritiska, men nu har de flesta vant sig och tycker det är bra".

– Barn kan ha svårt att förstå att betalning med kort eller mobiltelefon faktiskt innebär att man betalar med pengar. Det är också svårare för oss föräldrar att reglera hur mycket vi ger barnen. Det blir inte lika konkret när det bara är siffror på en skärm, men man vänjer sig väl vid det också, säger Michaela Wallgren.