Tidigare i veckan rapporterade tidningen Vårdfokus att väntetiden för patienter på akutmottagningar ökade under 2016. Tidningen skriver att väntetiden på Akademiska sjukhuset i Uppsala är över fyra timmar men enligt verksamhetschefen Anette Skoglund ökade den inte under 2016.

− Under influensasäsongen och vinterkräksjukan kan det bli längre väntetider eftersom fler personer söker sig till akuten, men generellt över hela året har inte våra väntetider ökat, säger Anette Skoglund, verksamhetschef för akutsjukvård och internmedicin.

Vårdfokus har fått nya siffror från Socialstyrelsen som visar att mediantiden i Sverige för en vistelse på akuten från juli 2015 till juni 2016 var tre timmar och nio minuter. Enligt tidningen är väntetiden på Akademiska sjukhuset över fyra timmar.

− Människor ska söka sig till akutmottagningen när ens tillstånd kräver snabba åtgärder, vanligtvis inom ett dygn. Det händer att människor kommer till akuten utan problem som är direkt akuta. De kan få vänta länge eftersom vi prioriterar de akut sjuka först och hela tiden får omvärdera vilken patient som ska behandlas beroende på vilka människor som kommer in. Vi påverkas även av hur andra instanser som vårdcentraler och närakuter har det. Om det till exempel finns få läkare där så kommer fler patienter till oss, säger Anette Skoglund.

En som drabbades av lång väntetid var Jonas Breifors som besökte akutmottagningen i början av december förra året. Hans sambo hade lunginflammation och de fick rådet att söka sig till akuten efter att ha ringt 1177 Vårdguiden.

− När vi kom till akuten fick vänta vi en-två timmar på att få komma in i ett rum för att träffa en läkare och ta prover. Sedan fick vi sitta kvar i sex-sju timmar i rummet för att vänta på provsvaren, säger Jonas Breifors.

Vårdfokus genomgång visar att mediantiden för väntetiden på Akademiska för en läkarbedömning var 79 minuter och att den totala väntetiden från att patienten kom in till att den lämnade akuten var 4 timmar och 9 minuter.

− Det pågår ett antal projekt som syftar till att minska väntetiden på akuten. Under 2016 har ett antal specialisttjänster för akutläkare inrättats. Vi har öppnat en avdelning som har som uppgift att ta emot akut sjuka patienter från akuten. Vi arbetar med koordinering av vårdplatser, introduktion, schemaläggning, arbetsmiljö för att nämna några, säger Anette Skoglund.

Längst väntetid för hela besöket hade personer över 80 som fick vänta 34 minuter längre än genomsnittet.

LÄS MER: Allt längre väntan på akuterna