Ny kritik riktas mot vd:n för UKK

Nu hörs kritik mot UKK:s vd Lena Åberg Frisk även utanför konserthuset. "Jag har aldrig varit med om något liknande", säger en konsertbokare som haft en tvist med henne.

En stor konsertbokare som haft en tvist med UKK tycker att konserthuset som partner tappat i förtroende genom sitt bemötande och uttlanden om att utsålt inte alltid betyder utsålt.  Bilden har inget med den aktualla konserten att göra.

En stor konsertbokare som haft en tvist med UKK tycker att konserthuset som partner tappat i förtroende genom sitt bemötande och uttlanden om att utsålt inte alltid betyder utsålt. Bilden har inget med den aktualla konserten att göra.

Foto: Madeleine Andersson

Uppsala kommun2019-05-21 07:00

"Utsålt betyder väldigt olika saker på UKK". Så skriver UKK:s vd Lena Åberg Frisk i en mejlkonversation med en stor konsertbokare. UNT, som i flera artiklar rapporterat om kritik mot UKK:s vd, har läst alla mejlen.

Bakgrunden är en tvist om hur konsertbokaren ska ersättas för att UKK missat att sätta igång den digitala biljettförsäljningen till en stor konsert.

Några dagar efter att misstaget upptäcks av konsertbokaren enas parterna efter diskussion om en modell för ekonomisk ersättning. I ett mejl skriver Lena Åberg Frisk att en "enkel och ganska självklar modell" är att den ekonomiska skadan ska vara värdet av antalet osålda biljetter. I ett mejl säger konsertbokaren ja till modellen. "Så bra", svarar Lena Åberg Frisk.

Tiden går och när inget har hänt en månad efter konserten påtalar konsertbokaren överenskommelsen i ett nytt mejl. "Vi har ju aldrig kommit fram till något", blir svaret från Lena Åberg Frisk som nu vill komma med förslag till kompensation. Kort senare skriver hon också: "Men vad är osålda biljetter? Det skiljer från konsert till konsert hos oss".

En timme senare anklagar hon i ett nytt mejl konsertbokaren för att vara väldigt snabb att hamna i konfrontationskommunikation. "Det är inte jag van vid, efter ett långt yrkesliv i branschen såväl nationellt som internationellt", skriver hon.

– Jag har funderat mycket på det här. Jag kan inte sluta att förvånas över det syrliga bemötandet av en kund som betalar mycket pengar varje år till UKK och som frågar efter det hon själv sagt att jag har rätt till. Det är märkligt, säger konsertbokaren

Initialt hade konsertbokaren lämnat ett ersättningsanspråk på mellan 40 och 50 000 kronor. Hela historien slutar dock med att Lena Åberg Frisk dagen efter att hon ifrågasatt överenskommelsen, kommer med nya besked: 179 biljetter blev osålda, till ett värde av 106.000 kronor. Konsertbokaren kompenseras med hela summan.

Lena Åberg Frisks kommentarer om vad "osålda biljetter" och "utsålt" betyder reser frågor om ledningen av UKK, menar bokaren.

– Jag har aldrig varit med om något liknande och förstår inte vad hon menar. Det här påverkar förtroendet för vad UKK säger om sin verksamhet och vad de lovar oss, säger konsertbokaren som också tycker att det är ett tecken på slarv med kommunala pengar.

– Hon hade ju kunnat komma undan mycket billigare. Hade hon sagt ja till mitt första anspråk på upp till 50 000 hade jag sagt ja direkt. Men jag är företagare och säger inte nej till en bättre deal.

LÄS MER: "Alla Uppsalabor hittar inte hit"

UNT har ställt frågor till Lena Åberg Frisk som är sjukskriven och hänvisar till Lena Norrby, tf vd, som svarat per mejl.

Vad menar ni med att ”Utsålt betyder väldigt olika saker på UKK”?

–  I stora salen på UKK beror antalet biljetter på hur scenen riggas. På grund av det kan en del platser till exempel hamna med skymd sikt och går då inte att sälja.

Kan du förstå om det här påverkar tilliten till vad ni säger om er verksamhet och vad ni lovar era kunder?

– Vi har alltid en nära dialog med externa arrangörer kring eventets utformning och när det är dags för biljettsläpp.

På frågan om det som konsertbokaren upplevde som ett syrligt bemötande svarar vd Lena Norrby att mejlkommentarer alltid kan framstå som hårdare än vad det var tänkt.

– Tilläggas bör att ett möte föreslogs, vilket också blev av.

Varför kunde ni inte säga ja till konsertbokarens första anspråk? Det hade sparat er mycket pengar?

–  Felet var helt och hållet vårt och det är enda gången ett sådant misstag har gjorts. För oss som organisation är det viktigt att alla våra externa arrangörer känner sig trygga med att vi tar ansvar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!