De fyllde en hel cykelparkering när de kom, men nu är de spridda för vinden. Förra året ställdes 1 000 hyrcyklar ut i Uppsala. Men vad hände sedan med de gröna cyklarna? I dag står de lite var stans i Uppsala. I olika cykelställ eller ivägslängda mot ett stängsel eller mot ett träd.

Det var i augusti förra året som hyrcyklarna med märkningen EU-bike kom till Uppsala. Bara några månader tidigare publicerade internationella tidningar flygfoton på Kinas cykelkyrkogårdar. Miljontals hyrcyklar som dumpats och som myndigheterna samlar ihop och pressar till fyrkantigt metallskrot. Bilderna i The Guardian och The Atlantic är näst intill poetiska. Cyklar, cyklar, cyklar så långt ögat når.

Enligt cykeluthyraren Green Economy AB förstörs 5-15 procent av de gröna EU-cyklarna i Uppsala. Men verksamheten går bra och i linje med förväntningarna, försäkrar Sky Ming, som är medgrundare av Green Economy AB. Årsredovisningen för 2017/2018 visar visserligen en förlust på 225 000 kronor, men då var verksamheten i en uppstartsfas. Nyare resultat vill Sky Ming inte visa eller kommentera. Han ger av konkurrensskäl inte heller ut statistik om hur många som verkligen hyr cyklarna, som nu finns i Uppsala och Stockholm.

Artikelbild

| Fortfarande finns EU-bikes lite var stans i Uppsala. De står i cykelställ eller är bara ivägslängda mot ett stängsel eller mot ett träd.

– Det är fortfarande ett experimentellt projekt. Uppsala är en stor universitetsstad och uthyrningen är säsongsberoende. När studenterna nu kommer tillbaka ökar användandet, säger Sky Ming.

Han lovar att servicenivån för cyklarna ska öka efter sommaren, därtill ska antalet cyklar anpassas mer efter kundefterfrågan. Green Economy AB ska också bli bättre på att samla in övergivna fordon.

– Via uppdateringar av vår app ska vi kunna skapa digitala kartor som visar i vilka områden det är störst problem.

Under våren fick hyrcyklarna en ny konkurrent i Uppsala: elsparkcyklarna. Men Sky Ming menar att elsparkcyklar och hyrcyklar inte konkurrerar på samma marknad.

Artikelbild

| En av Kinas cykelkyrkogårdar, där hyrcyklar som översvämmat städerna samlas in.

– Folk vill träna och våra cyklar är mer miljövänliga och håller längre än elsparkcyklar. Vi vill fortsätta fokusera på en hållbar verksamhet.

Enligt Sky Ming håller hyrcyklarna i tre till fem år. En granskning i Breakit visade att elsparkcyklarna har en livstid på under en månad till sex månader. Elsparkcyklarna är gjorda för privatkonsumenter, och tål inte att användas flera gånger dagligen.

Artikelbild

| De gröna cyklarna har märkningen EU-bike på ramen.

Uppsala kommun får numera mer frågor om elsparkcyklar än om hyrcyklar

– Man är slarvig som användare och lämnar dem på gångytor, rörelsestråk som synskadade ska följa och så ligger de och skräpar i vägen, säger Roger Lindström, driftschef på kommunen.

Samtidigt upplever han att elsparksföretagen har bättre koll på sina fordon än uthyraren av EU-cyklar.

– Elsparkcyklarna behöver laddas så företagen samlar ihop dem.

Kanske har hyrcyklarna i Uppsala spelat ut sin roll, nu tar elsparkcyklarna över?

Men Anne Faxér, forskare inom elektromobilitet, menar att det behövs olika fordon i framtidens stad. Ju fler alternativa färdmedel desto bättre.

– För att kunna ta bort bilen behövs elsparkcyklar, elcyklar och hyrcyklar. Bilen är bekväm och för en del nödvändig i vissa situationer. Det behövs ett smörgåsbord där man kan välja vad som passar bäst för att ersätta den, säger Anne Faxér på RISE (Research Institutes of Sweden)

Men det är samtidigt viktigt att delningstjänsterna inte ersätter det mest hållbara färdsättet: att gå.

Forskaren Rob Hart, på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala, ser en annan fara.

– Att dela låter jättebra för miljön. Men det antagandet bygger på att vi nöjer oss med samma konsumtion som innan.

De ekonomiska vinsterna som man får genom att till exempel dela cykel kan man använda för att jobba mindre eller gå i pension tidigare, enligt Rob Hart, som är professor i miljö- och naturresursekonom.

– Om jag lägger pengarna som jag sparade på att inte köpa en cykel, på att köpa något annat kan det gå åt mer resurser, i stället för mindre.

För att det ska ske en långsiktig hållbar förändring i staden, behöver kommunen, fastighetsägare och handlare också sluta subventionera parkeringsplatser och andra ytor för bilar, uppger Rob Hart.

Kanske är hyrcyklar och elsparkcyklar bara en fluga, eller är de ett hållbart fordonsalternativ som vi bör omfamna? Även om hyrcyklar och elsparkcyklar ses som nedskäpning av en del, verkar det som om fordonen behövs – åtminstone för att kunna konkurrera ut bilen i stadsmiljön.