Under onsdagen bjöds lokalmedia in till en pressträff på Uppsala C där SJ:s affärschef Jan Kyrk presenterade den senaste lösningen på pendlarkaoset. Tågbolaget vill köra ännu längre tåg mellan Uppsala – Stockholm.

– För första gången på många år har vi ansökt om att få köra tåg med elva vagnar. Det ligger hos Trafikverket just nu och jag tror och hoppas att vi ska få en lösning inom en månad.

Innebär det att de korta tågen kommer att tas bort?

Artikelbild

| SJ:s affärschef Jan Kyrk uppskattar att de längre tågen sammanlagt innebär att det blir runt 1 000 fler sittplatser i morgontrafiken.

– De allra kortaste tågen kommer att försvinna, de räcker helt enkelt inte till. Vi måste minst ha multipelkopplade tåg, alltså två eller fler tåg som är ihopkopplade. Vi pratar om en tåglängd som ger upp emot 700 sittplatser.

Men den stora förändringen är att SJ har ansökt om att lägga till fler avgångar i den kommande tidtabellen. Önskemålet är att införa en ny avgång från Stockholm till Uppsala på vardagar klockan 16.17, samt att förlänga halvtimmestrafiken på sträckan till klockan 21.00. Men det dröjer ända till december innan förändringarna kan bli verklighet och innan dess måste Trafikverket ge grönt ljus.

– Vi har haft en jättestor resandeökning och vi möter den nu med vår beställning till Trafikverket. Främst genom att tågen blir längre, det handlar totalt om 1 000 nya platser i tågen under morgontrafiken, men även att vi kommer ha ytterligare en förbindelse vid högtrafik från Stockholm under eftermiddagen.

Resandet mellan Uppsala – Stockholm väntas fortsätta öka och det finns enligt Jan Kyrk en gräns för hur långa tåg man kan sätta in. Redan nu orsakar de allt längre tågen huvudvärk för både tågbolag och resenärer.

Artikelbild

| Om tabellförändringen går igenom kommer SJ förlänga halvtimmestrafiken till klockan 21.00 på vardagar.

– Till slut kan vi inte göra tågen längre, redan i dag står tågen utanför perrongen med några vagnar i både Knivsta och Märsta. Det är stationer som vi vill göra uppehåll på.

Den enda lösning han ser på utvecklingen är att skyndsamt bygga ut järnvägsnätet.

– Både vi och andra aktörer är överens om att kravet på Trafikverket måste vara jättetydligt, det behövs fyra spår mellan Stockholm - Uppsala. Det är enda lösningen framåt. Och det är viktigt att beslutet tas snabbt eftersom det kommer att ta tid att bygga fyrspår. Beslutet måste komma väldigt snart eftersom vi ser att resandet fortsätter att öka.