Tidigt på morgonen den 20 mars upptäckte förbipasserande att restaurangbåten Skeppet låg med kraftig slagsida i Fyrisån. Anledningen till båtens plötsliga lutning är fortfarande okänd, men en av de första teorierna är att isen hade tryckt hål på skrovet. Bärgningsarbetet påbörjades den 9 april med hjälp av både vattenpumpar och dykare och planen var att det skulle ta högst två veckor att få upp båten på rätt köl. Men den stigande vattennivån, i kombination med starka strömmar, innebar att bärgningen försvårades och sköts upp på obestämd tid.

Nu, i början av maj, ligger arbetet fortsatt på is.

– Vi väntar på att vattennivån ska sjunka. När vi väl anser att den är låg nog kommer vi ha ett möte och sedan återupptar vi arbetet, säger Peter Högosta, arbetsledare på Relita, med ansvar för bärgningen av Skeppet.

Artikelbild

| "Förhoppningen är att göra ett bärgningsförsök i juni och att få upp båten innan midsommar", säger arbetsledare Peter Högosta.

Uppsala kommun satte inledningsvis den 30 april som deadline för bärgningen, eftersom att ett annat fartyg behövde utrymme för att kunna passera. Den tidsplanen kunde inte hållas och i dagsläget är målsättningen i stället att återuppta arbetet med Skeppet innan midsommarafton.

– Vattennivån har redan sjunkit en del, men ligger fortfarande inte på den nivå som vi vill se. Förhoppningen är att göra ett bärgningsförsök i juni och att få upp båten innan midsommar, säger Peter Högosta.

Har ni fått en deadline från kommunen?

– Nej, kommunen kan tyvärr inte göra någonting i det här läget eftersom att dykarnas säkerhet går före. Vi kommer att dra i gång arbetet igen när vattennivån är bra och det är mindre strömt, säger han.

Artikelbild

| "I dagsläget har de problem med att täppa igen de hål som släpper in nytt vatten på grund av vårfloden", säger Per-Rickard Rönnberg.

Per-Rickard Rönnberg, enhetschef på stadsbyggnadsförvaltningen, uppger att bärgarna redan har rätat upp Skeppet med tio centimeter.

– Det är uppgifterna jag har fått, men i dagsläget har de problem med att täppa igen de hål som släpper in nytt vatten på grund av vårfloden.

Artikelbild

| "I dagsläget har de problem med att täppa igen de hål som släpper in nytt vatten på grund av vårfloden", säger Per-Rickard Rönnberg.

Kommunen förlitar sig just nu på bedömningen från bärgare och försäkringsbolag angående när arbetet ska kunna återupptas. Utan att säga en specifik siffra uppskattar han att den totala kostnaden för arbetet kommer att vara sjusiffrig – ett miljonbelopp med andra ord.

Har ni varit i kontakt med ägaren?

Artikelbild

| "I dagsläget har de problem med att täppa igen de hål som släpper in nytt vatten på grund av vårfloden", säger Per-Rickard Rönnberg.

– Ja, och han är naturligtvis angelägen om att situationen ska lösas, säger Per-Rickard Rönnberg.

UNT har sökt Skeppets ägare Boris Sandelin.