Gruppen från Svenska Transportarbetareförbundet står utanför Ikeas snurrdörrar i Boländerna och pratar med kunderna som är på väg ut eller in. Det här är en del av en protest som på torsdagen genomfördes av transportförbund på flera platser i Sverige och andra länder i Europa. Man menar att Ikea inte tar tillräckligt ansvar för att de chaufförer som levererar till varuhusen får schysta villkor.

LÄS MER: 90 dagar på väg

– Vi har varit på Ikea i flera år för att de ska ta ansvar för sina transportkedjor, säger Ludwig Eriksson, ordförande för avdelning 41 av Transportarbetareförbundet i Uppsala.

Artikelbild

| Birgitta Foucard pratade med Leif Valdén när hon kom ut från Ikeavaruhuset. Hon tycker att det är bra att facket får ut information om chaufförernas situation.

Han menar att när Ikea köper in en transporttjänst så hamnar den i slutänden ofta hos åkerier med usla arbetsvillkor och låga löner i länder som Bulgarien och Rumänien. I grund och botten vill han att svenska villkor ska gälla när man kör i Sverige, oavsett i vilket land åkeriet ligger.

– Man utnyttjar människor därifrån som kör på svenska vägar och tjänar 2 000–3 000 kronor i månaden och vi vill att Ikea tar ansvar för alla leden. De går med mångmiljonvinst varje år, de klarar av att göra det här, säger Ludwig Eriksson.

LÄS MER: Nätverket kräver lika villkor

Birgitta Foucard har varit inne och handlat och hon stannade till när Leif Valdén, ombudsman för Transport, kom fram. Hon tycker att det är bra att facket pratar med Ikeas kunder.

Artikelbild

| Svenska transportarbetareförbundet genomförde en protest mot dåliga arbetsvillkor för Ikeas chaufförer på torsdagen.

– Det är rätt att de informerar om vad som pågår. Som kund får jag försöka att påverka Ikea, säger hon.

LÄS MER: Åkare vill ha konkurrens på lika villkor

Från Ikea säger man att gör sitt yttersta för att ta sitt ansvar. Malin Sennevall är presskontakt på Ikea i Sverige:

– Det finns stora utmaningar inom transportindustrin som vi inte kan lösa själva, men i samarbete med transportförbunden så hoppas vi att vi kan hitta en lösning, säger hon.

Hon berättar att man har en uppförandekod som man ställer krav på leverantörerna att de ska leva upp till. Den gäller bland annat arbets- och vilotid samt minimilön för chaufförerna.

– Det är jätteviktigt, oavsett var i ledet man befinner sig när man transporterar varor hos oss ska man ha goda arbetsförhållanden.

Om det nu är så att ni har en tydlig policy, hur följer ni upp att det faktiskt blir så ned till chauffören i lastbilen?

– Det är en utmaning, självklart, när det är många led och vi jobbar hela tiden med att förbättra sätten för att komma hela vägen ner. Vi ställer höga krav på alla och vi gör besök och stickprovskontroller med förarna. Vi vill självklart komma tillrätta med problemen.

Är det besvärande för Ikea när det blir sådana här protester mot företaget?

– Inte protesterna i sig. Vi sympatiserar ju självklart med transportarbetarnas kamp för goda arbetsförhållanden, det är viktigt även för oss, säger Malin Sennevall.