En reklamkampanj från Länsförsäkringar har under det senaste dygnet orsakat en storm av kritik på Facebook och Twitter. Bilden på kampanjen har delats tusentals gånger på Facebook och den får kritik för att vara sexistisk.

"Den copywritern bör avgå", lyder en kommentar på Facebook. "Verkligen onödigt stereotypt. Ser man inte det kan man prova övningen att bara byta på bildtexter och kroppshållning", lyder en annan.

Kritiken fick Länsförsäkringar i Uppsala att ta bort sina affischer på måndagsmorgonen.
- Vi tycker att det är olyckligt att kampanjen har uppfattats som stereotyp. Vi vill inte medverka till att bekräfta stereotyper, säger Karin Stenbrink, kommunikationschef på Länsförsäkringar i Uppsala.

Samma annonskampanj kördes också under en period förra året.
- Vår avsikt var en helt annan. Vi har lyft fram fem olika kunder, både män och kvinnor, med olika yrken, för att spegla bredden hos våra kunder. Med bilden på kvinnan ville vi snarare ta spjärn mot en annan stereotyp: den om bankchefen som en medelålders man, säger Karin Stenbrink.