Satsning pÄ begÄvade elever i Uppsala

MÄnga av de elever som Àr sÀrskilt begÄvade upptÀcks inte i skolan. En ny satsning i Uppsala ska Àndra pÄ det och ge eleverna rÀtt utmaningar.

Medvetenheten och kunskapen om sÀrskilt begÄvade elever Àr oerhört lÄg i svenska skolor, enligt forskaren Linda Mattsson.

Medvetenheten och kunskapen om sÀrskilt begÄvade elever Àr oerhört lÄg i svenska skolor, enligt forskaren Linda Mattsson.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Uppsala2018-07-02 07:00

Enligt Skolverket Ă€r omkring fem procent av alla elever i Sverige sĂ€rskilt begĂ„vade – men mĂ„nga av dem upptĂ€cks aldrig.

– Vissa av dessa elever Ă€r högpresterande i skolan. Men vissa förverkligar inte sig sjĂ€lva eftersom de Ă€r understimulerade och aldrig tas pĂ„ allvar, de kan i stĂ€llet bli stökiga eller vĂ€ldigt tysta, sĂ€ger Linda Mattsson som Ă€r universitetslektor i matematik vid Blekinge tekniska högskola och som forskat om sĂ€rskild begĂ„vning.

Vad utmÀrker barn som Àr sÀrskilt begÄvade?

– De lĂ€r sig inte bara snabbare och mer, utan förstĂ„r ocksĂ„ pĂ„ ett kvalitativt annorlunda sĂ€tt. Vissa har en bred akademisk begĂ„vning, andra Ă€r mer specifikt begĂ„vade i ett visst Ă€mne.

UtbildningsnÀmnden i Uppsala beslutade i höstas att satsa en miljon kronor om Äret frÄn och med 2018 pÄ insatser för sÀrskilt begÄvade elever. PÄ nÀmndens senaste möte klubbades vad pengarna ska gÄ till:

* Utbildningsdagar för lÀrare för att de ska veta hur de upptÀcker och stöttar dessa elever.

* Ett stödmaterial för lÀrare med exempel pÄ undervisningsmetoder, aktiviteter och uppgifter för att utmana eleverna.

* Inspirationsgrupper utanför skoltid, dÀr elever fÄr chansen att undervisas i matematik och programmering av lÀrare i högre Ärskurser.

* Intresseklubbar i samverkan med Uppsala universitet. Redan i dag finns en matteklubb för grundskoleelever i samarbete med universitetet. Den ska breddas sÄ att fler elever fÄr chans att delta och det ska ocksÄ startas klubbar i fler Àmnen.

– Vi har en elevgrupp med oerhörda styrkor, men som riskerar att inte klara skolan om de inte fĂ„r rĂ€tt stimulans. Skolan mĂ„ste ge förutsĂ€ttningar till alla elever, Ă€ven till den hĂ€r gruppen som man i dag ofta inte vet hur man ska möta, sĂ€ger Caroline Hoffstedt (S) som Ă€r ordförande i utbildningsnĂ€mnden.

Aktiviteter sÄ som sÀrskilda intresseklubbar ger inte bara utmaningar och ökad stimulans, pÄpekar hon.

– DĂ€r fĂ„r eleverna ocksĂ„ se att det finns fler som Ă€r som man sjĂ€lv, och hitta styrka och trygghet i det.

Vi har i flera artiklar nyligen berÀttat om lÀrares pressade arbetssituation. Caroline Hoffstedt tror inte att satsningen innebÀr en ökad arbetsbörda för lÀrarna.

– Jag hoppas och tror att man snarare ska kĂ€nna att ökade möjligheter till fortbildning underlĂ€ttar, jag tror man kan kĂ€nna stor press som lĂ€rare nĂ€r man inte riktigt vet hur man ska hjĂ€lpa en elev. Flera av aktiviteterna sker ju ocksĂ„ utanför skoltid.

FrÄgan om sÀrskilt begÄvade elever har lyfts pÄ allvar i Sverige först de senaste fem-tio Ären. Skolinspektionen konstaterade i en nationell rapport 2016 att mÄnga skolor inte ger elever tillrÀckliga utmaningar för att de ska kunna utvecklas lÀngre kunskapsmÀssigt, trots att eleverna har rÀtt till det. Linda Mattsson var en av de forskare som 2015 tog fram Skolverkets stödmaterial till lÀrare om sÀrskilt begÄvade elever. Fortfarande Àr medvetenheten och kunskapen om dessa elever oerhört lÄg i svenska skolor, sÀger hon.

– Det Ă€r fantastiskt roligt att Uppsala satsar. Varje liten sak som görs Ă€r ett framsteg eftersom det under lĂ„ng tid gjorts sĂ„ lite.

Varför har det gjorts sÄ lite?

– Kanske Ă€r det vĂ„r Jantekultur som stĂ€llt till det, att det inte har varit riktigt okej att lyfta den som Ă€r duktig. Det finns ocksĂ„ en myt om att de hĂ€r eleverna klarar sig Ă€ndĂ„ och att de har sĂ„ lĂ€tt för sig. Men det stĂ€mmer inte, för vi gör det svĂ„rt för dem. Om vi ger dem möjligheterna att fĂ„ utvecklas fullt ut kommer de att kunna Ă„stadkomma fantastiska saker.

SÀrskilt begÄvade barn ...

... Àr ofta brÄdmogna, trivs i Àldre barns eller vuxnas sÀllskap och kan följa komplexa resonemang.

... kan vara högpresterande i skolan. Men vissa blir i stÀllet exempelvis tillbakadragna eller stökiga pÄ grund av understimlans nÀr det gÄr för sakta fram och de inte fÄr nÄgra utmaningar.

... har högt IQ, Àlskar kunskap, lÀr sig snabbt.

... kan vara begÄvade inom ett visst Àmne eller brett begÄvade.

Tips pÄ lÀsning: Skolverkets stödmaterial "SÀrskilt begÄvade elever": https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/pedagogik/sarskilt-begavade-elever

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om