Studentstaden: "Var gÀrna med pÄ besiktningen"

Drygt 240 hyresgÀster vid Studentstaden debiterades för onormalt slitage under förra Äret. "De flesta lÀgenheterna Àr i fint skick", förklarar Studentstadens fastighetschef Mathias Lantz.

Mathias Lantz, fastighetschef, Studentstaden.

Mathias Lantz, fastighetschef, Studentstaden.

Foto: Studentstaden

Uppsala2017-02-23 14:31

Studentstaden genomför omkring 130 besiktningar i samband med utflytt vid varje mÄnadsskifte.

– Det Ă€r en vĂ€ldigt stor omsĂ€ttning pĂ„ vĂ„ra studentbostĂ€der och dĂ€rför Ă€r flyttbesiktningar en av vĂ„ra kĂ€rnprocesser. Vi har tydliga rutiner för hur de ska genomföras och vi dokumenterar allt vĂ€ldigt noggrant, sĂ€ger Mathias Lantz, fastighetschef vid Studentstaden.

UNT har i en annan artikel skrivit om ett uppmÀrksammat FacebookinlÀgg dÀr en tidigare hyresgÀst berÀttat om en flyttfaktura pÄ 3 700 kronor, bland annat för fettflÀckar pÄ tvÄ olika vÀggar.

LÄS MER: Hon bestrider flyttfaktura pĂ„ 3 700 kronor

– I samband med en flytt bedöms det allmĂ€nna skicket pĂ„ lĂ€genheten och en samlad faktura kan ju bestĂ„ av flera olika saker. Finner vi nĂ„gon anmĂ€rkning sĂ„ jĂ€mförs protokollet med föregĂ„ende protokoll för att se om skadorna fanns noterade redan dĂ„. Jag vill inte uttala mig om specifika Ă€renden, men rent allmĂ€nt sĂ„ bedöms fettflĂ€ckar som onormalt slitage och krĂ€ver en del behandlingar. Ofta behöver man tapetsera om hela rummet, sĂ€ger han.

I den hÀr facebooktrÄden hÀvdar vissa att de blivit fakturerade pÄ skador som de inte orsakat?

– Vi har vĂ€ldigt tydliga rutiner just för att försöka undvika den hĂ€r typen av missförstĂ„nd. Vi tar alltid bilder pĂ„ skadorna och försöker informera hyresgĂ€sterna om vad som gĂ€ller. Men om man nu upptĂ€cker nĂ„got vid inflytten som vi missat i protokollet sĂ„ Ă€r man mer Ă€n vĂ€lkommen att höra av sig.

FÄr ni mÄnga samtal om era besiktningar?

– I förhĂ„llande till hur mĂ„nga som görs varje mĂ„nad sĂ„ skulle jag sĂ€ga att det Ă€r fĂ„ och i de flesta av fallen Ă€r lĂ€genheterna i fint skick. I de fall dĂ€r vi hittar brister sĂ„ skickar vi en faktura och vi brukar vara överrens med hyresgĂ€sterna efter att vi talats vid och förklarat varför vi tagit beslutet. Alla hyresgĂ€ster fĂ„r möjlighet att vara med vid besiktningen och vi ser gĂ€rna att fler tar den möjligheten.

Hur ser du pÄ att vissa blir upprörda över de hÀr fakturorna?

– Det har vi full förstĂ„else för och jag tror att det Ă€r svĂ„rt att förstĂ„ vad saker och ting kostar. Vi försöker hela tiden se pĂ„ hur vi kan bli bĂ€ttre pĂ„ att informera om vad som gĂ€ller vid in- och utflytt.

Förra Äret utförde Studentstaden cirka 1 600 avflyttningsbesiktningar och av dessa debiterades cirka 15 procent pÄ grund av onormalt slitage, alltsÄ drygt 240 hyresgÀster. En fullt rimlig fördelning, förklarar Vicktoria Bagi, pressekreterare och utredare vid HyresgÀstföreningen i Uppsala lÀn, som tagit del av siffrorna.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!