Upptåget har också haft en bra sommar med förhållandevis gott om personal, enligt UL. Men buss 870 försvinner utan förvarning, vilket upprör flera pendlare från Bålsta.

Det var i början av juni som Nobina införde de första tvåvåningsbussarna i länet.

– Vi har under sommaren fått in flera positiva kommentarer, vilket är ganska ovanligt. Oftast hör folk bara av sig om något är fel, säger Sture Jonsson, informationschef på UL.

Det folk berömmer är utsikten, bekväma och fällbara säten, klimatanläggningarna och att det finns bälten på alla platser. Bussarna har också toalett och körs på förnyelsebara bränslen.

– Men för gamla och de som inte kan röra sig så bra är det svårt att gå upp på övre våningen. Därför borde fler platser reserveras på nedre planet för rörelsehindrade, tycker Maria Tannfors, en av resenärerna från Enköping.

Alla dubbeldäckarna kör mellan Västerås och Uppsala eftersom det är på den här sträckan som det saknats flest sittplatser. Men nya bussar av vanliga modeller trafikerar andra linjer i länet. Totalt har alla nya bussar, 130 stycken, satts i trafik under sommaren.

Vad det gäller Upptåget så har trafiken flutit på bra jämfört med förra sommaren, enligt Sture Jonsson. Förra sommaren när DSB Uppland tog över var personalbristen stor.

– Men i sommar har vi inte fått in lika många klagomål angående Upptåget. Det är inte mer än någon enstaka tur som har ställts in, och då har det berott på akut sjukdom, säger Sture Jonsson.

Den så kallade anropsstyrda trafiken i Norduppland har också fungerat som tänkt och den trafiken blir kvar även i höst.

– Tanken är att erbjuda resmöjligheter åt landsbygdsbor, även om det är få resenärer på en sträcka, säger Sture Jonsson.

Den som vill åka med på en tur måste ringa UL senast en timme i förväg. På så sätt kan UL besluta om en hel buss eller bara en taxibil behövs. Men trots att många åkt taxi i stället för buss så har UL inte tjänat så mycket pengar på idén.

– Vi betalar en fast taxa till taxibolagen så vi tjänar inte mer på anropstrafiken än vanlig busstrafik. Men tanken har främst varit att ge resmöjligheter och att spara på miljön, så vi är nöjda, säger Sture Jonsson.

Några som däremot inte är nöjda med UL är resenärer från Bålsta. Erik Sellerfors och flera andra som reser med buss 870 mellan Bålsta och Arlanda, tycker det är dåligt av UL att lägga ner deras linje, helt utan förvarning. Beslutet om nedläggningen fattades av en tjänsteman på UL under sommaren.

– Vi har just flyttat till Bålsta och innan vi bestämde oss så kollade jag noga upp vilka tider bussen gick och vilket busskort jag skulle köpa. Ingen sa någonting om att bussen skulle läggas ner, säger Erik Sellerfors.

För resenärerna innebär förändringen en timmes längre restid per dag. Sture Jonsson medger att UL har missat i informationen både till resenärerna och till Håbo kommun.

– Vi var tvungna att lägga ner direktbussen på grund av ett för litet resunderlag, men vi beklagar att vi inte informerat bättre. Vi brukar föra en dialog med både kommunerna och vår ägare landstinget, men den här gången fattades beslutet så sent innan den nya tidtabellen skulle ut, säger Sture Jonsson om nedläggningen.