SvÄrt att hinna över trots grön gubbe

MÄnga Àldre har svÄrt att hinna över gatan innan grön gubbe blir röd. Nu ska rörelsesensorer ge dem mer tid pÄ stans övergÄngsstÀllen.

Dagmar Ågren har svĂ„rt att hinna över gatan nĂ€r mĂ„nga ska över. SĂ„ Ă€r det ofta.  De hon kĂ€nner som gĂ„r saktare har stora problem. HĂ€r Ă€r hon ute med en bekant som heter Christer Larsson.

Dagmar Ågren har svĂ„rt att hinna över gatan nĂ€r mĂ„nga ska över. SĂ„ Ă€r det ofta. De hon kĂ€nner som gĂ„r saktare har stora problem. HĂ€r Ă€r hon ute med en bekant som heter Christer Larsson.

Foto: Lennart Lindström

Uppsala2019-08-25 12:59

Dagmar Ågren frĂ„n Uppsala tar en paus pĂ„ en parkbĂ€nk pĂ„ Vaksala torg. Hon gĂ„r med rollator och har svĂ„rt att hinna över Uppsalas övergĂ„ngsstĂ€llen nĂ€r det Ă€r grön gubbe. – Ofta Ă€r det mycket folk som ska över samtidigt och dĂ„ blir det svĂ„rt för mig att hinna över i tid. Det hinner bli rött. Ibland hinner jag inte ut och fĂ„r vĂ€nta, sĂ€ger hon.

Det skapar otrygghet.

– Ja, man mĂ„ste passa sig sĂ„ att man inte blir pĂ„körd, sĂ€ger Dagmar Ågren.

Uppsalabon Örjan FlorĂ©n tog upp frĂ„gan pĂ„ UNT:s insĂ€ndarsida. Han har mĂ„nga gĂ„nger sett Ă€ldre med rollator som har haft svĂ„rt att ta sig över innan det blir rött.

– För mĂ„nga Ă€ldre kan det hĂ€r göra att de inte vill gĂ„ ut. NĂ€r jag Ă€r ute med min hustru tycker jag att vi ofta fĂ„r skynda oss för att hinna över. SĂ„ ska det inte vara, och om man som Uppsala kommun Ă€r med i nĂ€tverket för Ă€ldrestĂ€der sĂ„ tycker jag att man ska göra nĂ„got Ă„t det hĂ€r, sĂ€ger han.

Enligt Sampo Hinnemo, trafikplanerare vid Uppsala kommun, pÄgÄr ett arbete för att anpassa trafiksignalerna för gÄende bÀttre. Det sker bland annat genom rörelsesensorer som kÀnner av om nÄgon inte hunnit över gatan nÀr det Àr grönt.

–  DĂ„ förlĂ€ngs tiden för grönt ljust. Vi inför ocksĂ„ blinkande grönt ljus i fem sekunder innan det slĂ„r över till rött nĂ€r vi bygger om en trafikkorsning. Det blir en förvarning om att inte gĂ„ ut i gatan. UngefĂ€r hĂ€lften av vĂ„ra korsningar har blinkande ljus i dag, sĂ€ger han.

Enligt lag ska trafikljusen vara anpassade för en gÄnghastighet av 1,4 meter per sekund. Uppsala har sÀnkt den till 1,2 meter per sekund.

– Om man gĂ„r i den takten sĂ„ hinner man över, sĂ€ger Sampo Hinnemo.

I kommunens nya Àldrestrategi Àr frÄgan prioriterad. Caroline Hoffstedt (S), ordförande i ÀldrenÀmnden, vill se fler övergÄngsstÀllen med rörelsesensorer. De Àr för fÄ idag.

–  Först och frĂ€mst i de omrĂ„den dĂ€r det bor mycket Ă€ldre, som i Luthagen, sĂ€ger hon.

NĂ€r kan det bli verklighet?– Först ska den nya Ă€ldrestrategin behandlas politiskt under hösten. Sedan ska vi ha en dialog med berörda förvaltningar, sĂ€ger Caroline Hoffstedt.

Vad kommer det att kosta?

– Det vet jag inte. Men antalet Ă€ldre över 80 Ă„r vĂ€ntas ökar frĂ„n 8 000 till 16 000 i Uppsala fram till 2030. I det perspektivet Ă€r det viktigt att vi har en stad dĂ€r alla kĂ€nner att de kan röra sig utan problem.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om