â Indragningen vid korsningarna gör vi av trafiksĂ€kerhetsskĂ€l, sĂ€ger Patrik Ăsterbring enhetschef pĂ„ stadsbyggnadsförvaltningen.
Enligt Trafikverkets riktlinjer ökar olyckorna med en sÄdan lösning. Har ni nÄgon annan forskning som visar motsatsen?
â Det hĂ€r Ă€r en vanlig lösning och varje stad har trafikmĂ€nniskor som upplever att sĂ€kerheten ökar nĂ€r man gör sĂ„ hĂ€r. Men det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga nĂ„got generellt. Det har ocksĂ„ att göra med hur det ser ut pĂ„ platsen, sĂ€ger Patrik Ăsterbring.
SÄ sent som i oktober i Är intrÀffade en trafikolycka i en korsning av den hÀr typen som ledde till att en cyklist fick föras i ambulans till Akademiska sjukhuset.
Lars Ekman, trafiksÀkerhetsexpert pÄ Trafikverket, som varit med och tagit fram riktlinjerna i Trafikverkets rekommendationer, sÀger ocksÄ att det Àr sÀkrare ju nÀrmare korsningen man lÀgger cykelpassagen.
â DĂ„ Ă€r bilisternas hastighet lĂ„g och uppmĂ€rksamheten högre. Kommer cyklisten pĂ„ samma plats dĂ€r bilisterna förvĂ€ntar sig att det ocksĂ„ kommer andra bilar drar man nytta av det, sĂ€ger han.
Men det kan ÀndÄ finnas fördelar med en indragen cykelpassage, menar han.
â Om det Ă€r mycket trafik kan bilisterna dĂ„ koncentrera sig pĂ„ ett trafikflöde i taget. Men ska man lĂ€gga passagen lĂ€ngre frĂ„n korsningen krĂ€ver det hastighetsdĂ€mpande Ă„tgĂ€rder.
Ăr det cyklarnas eller bilarnas hastighet som behöver sĂ€nkas?
â Det Ă€r framför allt bilarnas hastighet som ska sĂ€nkas. Cyklister kör inte ihjĂ€l folk pĂ„ det viset, sĂ€ger han.
Sofia Gjerstad, omrÄdeschef för gata park, sÀger att hastighetssÀkringen Àr viktig och att det Àr nÄgot kommunen arbetar med.
Men i Uppsala har farthinder för biltrafiken byggts endast i undantagsfall vid de indragna cykelpassagerna. Vid samtliga av de ny- eller ombyggda korsningar som UNT gÄtt igenom saknas det.
Anna Niska, som forskar om cykelfrÄgor pÄ Statens vÀg- och transportforskningsinstitut, VTI, sÀger att det inte finns nÄgon vetenskaplig studie som ger ett klart svar pÄ vilken lösning som Àr sÀkrast. Men att hon Àr mer benÀgen att gÄ pÄ det som stÄr i Trafikverkets rekommendationer.
â Jag Ă€r rĂ€tt tveksam till den indragna lösningen. Det innebĂ€r att man som cyklist hamnar med ryggen mot trafiken. Men det hĂ€r Ă€r ganska typiskt för cykel. Man anvĂ€nder en utformning som blir standard och anvĂ€nds nĂ€stan överallt. Och ibland blir det vĂ€rre för cyklisterna. Ăver lag skulle man behöva gĂ„ mer pĂ„ djupet och undersöka olika utformningar, sĂ€ger hon.