Solen värmde när kommunalrådet Erik Pelling (S) hade kommit för att inviga den nya servicepunkten i Tuna under lördagen. En stor scen hade byggts upp på torget utanför lanthandeln där numera även den nya samlingsplatsen står. Efter att kommunalrådet hade hållit ett tal om hur viktig landsbygdsutvecklingen är klippte han och Rut Boström, en av eldsjälarna bakom den nya servicepunkten i Tuna, ett blågult band utanför trappan till den nya servicepunkten och hälsade sedan Tunaborna välkomna in.

– De har gjort ett fantastiskt bra jobb i Tuna med att rusta upp lokalen och inreda den. Jag tror de kommer att lyckas locka en hel del personer till servicepunkten och förhoppningsvis även flera handlare till butiken bredvid. Det blir en win-win- situation och den positiva spiralen som vi vill ha, säger Erik Pelling.

UNT har tidigare berättat att Uppsala kommun med hjälp av Tillväxtverket har startat en satsning på Uppsalas landsbygd. Tanken är att sammanlagt tio så kallade servicepunkter, där invånarna bland annat ska kunna ta del av information från kommunen och skriva ut blanketter, ska etableras i redan existerande butiker i orter med färre än 3 000 invånare. Som ersättning för att de tillhandahåller kommunal information åt invånarna får ortsborna 50 000 kronor om året av kommunen för att kunna bedriva sin verksamhet. Projektet kommer att kosta 3.5 miljoner kronor, merparten av dessa bidrar Tillväxtverket med, medan kommunen inledningsvis har öronmärkt 900 000 kronor åt ändamålet.

Artikelbild

| Många Tunabor hade samlats för att vara med och inviga servicepunkten.

Tidigare har servicepunkter invigts i anslutning till butiker i Oxsätra, Knutby och Vattholma. Tuna är den fjärde orten att få en servicepunkt. Tanken är kommunen ska inviga ytterligare sex stycken på mindre landsbygdsorter i Uppsala kommun.

Hassan Ghassemi har tillsammans med sin fru Sara Nouri drivit lanthandeln i Tuna i snart 22 år.

– Det är tufft att driva affär på glesbygden. Det har blivit mer moderniteter i samhället de senaste åren vilket vi lanthandlare vanligtvis inte tillhandahåller, det är vår värsta fiende. Min fru och jag har kämpat väldigt mycket för att kunna ha affären kvar, säger Hassan Ghassemi.

Han fortsätter:

Artikelbild

| Underhållning på scenen.

– Jag kommer även att hjälpa till i servicepunkten när det behövs. Vi är optimisktiska och hoppas att den kommer locka flera kunder till affären. Affären är viktig för att samhället Tuna ska hållas vid liv.

LÄS MER: Första servicepunkten på plats

Artikelbild

| Hassan Ghassemi och Sara Nouri har kämpat hårt för att kunna driva lanthandeln i Tuna vidare. De hoppas att den nyinvigda servicepunkten även ska generera flera kunder till butiken.

LÄS MER: "Äntligen kan de slänga sina sopor"