230 kronor! Så mycket kostade tur- och returbiljetten när en kompis skulle flyga till London. Bra för honom! Han är student och skulle till sin flickvän. Men visst ger flygpriserna en känsla av att världen är upp-och-ner-vänd. En resa till London kostar lika mycket som att ta tåget mellan Uppsala och Stockholm om man köper med sig en kopp kaffe och en chokladmuffins.

Det är lätt att tro att flyget blev så här billigt på grund av lågprisflyget, eller tänka att de låga priset på flygbiljetter är motiverat eftersom vi varken får fika eller inplastad mat i planen numera och tvingas betala extra för bagaget. Men riktigt så fungerar det inte heller.

För de flesta av oss är priset avgörande när vi ska ut och resa. Är det billigare eller kostar ungefär lika mycket att flyga som att åka tåg, är det inte bara frestande att ta flyget, det är snudd på en naturlag. Flyget går ofta snabbare och är – ursäkta mig – lite mer spännande. Hur blev det egentligen så här?

Artikelbild

Jo, flygresor har sedan lång tid varit subventionerat med skattepengar på så sätt att under många år har de inte funnits någon energiskatt, ingen koldioxidskatt och ingen moms på utrikesflyg och endast sex procent på inrikesflyget. En flygskatt, på mellan 60-400 kronor per resa, kommer införas 1 april i år.

En annan subvention är att förlusttyngda flygplatser får kommunala bidrag. Av de totalt 29 kommunägda flygplatser i Sverige går nästan alla med förlust, enligt artikel i Etc. Det statliga driftsbidraget på mer än 100 miljoner kronor täcker endast en liten del av flygplatsernas växande underskott. Journaliststudenten Johan Rosenholm har, enligt Svt, gjort en undersökning som visar att svenska kommuner bidragit med 1,6 miljarder kronor för att hålla igång flygplatser. Mest gav kommunerna till flygplatserna, Örebro och Västerås, och det var därifrån som min kompis flög till London.

En annan orsak till att flygets framgång under de senaste åren måste SJ och Trafikverket ta ansvar för. Tågförseningar eller inställda tåg är minst lika skrämmande som spökhus på nöjesfält. Själv fick jag vänta två timmar i tåget i Gnarp på årets julafton. Det var ingen höjdare, inte heller resan tillbaka då ett tåg blev inställt och vi blev dubbelt så många resenärer som sittplatser.

Men när vi ställde frågan: "Skulle du kunna tänka dig att sluta flyga?" till våra läsare på unt.se, svarade hela 63 procent, ja, och 22 procent, nej. Den läsarskrällen knuffade mig över kanten så jag beställde tågbiljett istället för flyg, nu när jag ska till Kalmar. Ingen stor sak, inget att skryta med, men i all sin litenhet känns det bra och det kan det göra skillnad om fler gör likadant. Och då minns jag vad min kollega, Elin Sandow berättade om sin senaste tågresa; hur hon hade njutit av att åka i timmar i lugn och ro, med en bok, en kopp kaffe och en kanelbulle.

LÄS MER: Flygandet ökar men det finns ljuspunkter