Upptåget blir en del av Mälartåg

På torsdag fattas det formella beslutet att låta Upptåget bli en del av Mälartrafiks system. Det innebär att Upptåget försvinner som begrepp.

Johan Örjes (C), regionråd passar på att ta en titt invändigt på det nya tåget.

Johan Örjes (C), regionråd passar på att ta en titt invändigt på det nya tåget.

Foto: Svetlana P Jansson

Uppsala län2019-11-18 18:30

Ett helt nytt tågsystem håller på att ta form i Mälardalen. Politikerna får nu ta ställning till förslaget om en ny upphandling som gör Upptåget till en del av det nya trafiksystem, som kommer att köras under namnet Mälartåg. Alla detaljer är inte klara än, men tanken är att både tåg och biljetter ska harmoniseras i de sex länen runt Mälardalen.

Huvudman för trafiken blir länstrafikbolagens gemensamma bolag Mälardalstrafik, som i dag är mest känt för movingobiljetten. Från 2022 kommer Mälardalstrafik att köra egna tåg från Linköping i söder, Gävle i norr och Örebro i väster. 

Movingobiljetterna kommer förmodligen att fungera likadant som i dag för dem som pendlar över länsgränserna. Men det kan också bli någon form av enkelbiljetter som ska göra det enklare att resa i flera län.

Erfarenheterna av samordnade upphandlingar har inte varit de bästa på senare tid. Men Johan Wadman, trafikdirektör på Region Uppsala, tror inte att fiaskot med färdtjänst och förbrukningsmaterial kommer att upprepas.

– Den här typen av trafikupphandlingar har gjorts i många år av många regioner. Både uppstart och avslut är viktiga delar i själva upphandlingen som måste fungera. Jag känner mig trygg med att vi har en upphandling som kommer att adressera de här frågorna. Det är extremt viktigt att resenärerna inte drabbas av problem i övergången, säger han.

De som i dag reser med Upptåget drabbas hårt av överfulla tåg. På morgnarna är tågen ofta fullsatta från Örbyhus in mot Uppsala. På eftermiddagarna är det fullt på tågen hela vägen till Tierp. När de nya dubbeldäckarna tas i trafik kommer det att bli en märkbar lättnad.  Två tåg levereras i december. Till sommaren finns alla de åtta beställda tågen i drift. Varje tågset har 333 sittplatser, vilket kan jämföras med reginatågen, de tåg som i dag används för Upptåget och som har 180 platser.

De nya tågen kommer att köras på sträckan Uppsala–Tierp–Gävle. Reginatågen flyttas då till sträckan Uppsala–Sala medan de tåg som i dag körs till Sala tas ur trafik.

Ett av de nya tågen passerade Uppsala i samband med en testkörning på måndagen. Hela kollektivtrafikförvaltningen vid Region Uppsala var där för att titta på det nya tåget.

– Det här har oerhört stor betydelse. Nu kommer folk att slippa stå på tågen i rusningstid, säger Johan Örjes (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.

Hela förvaltningen för trafik och samhälle vid Region Uppsala hade samlats på perrongen när det nya tåget passerade stationen.
Hela förvaltningen för trafik och samhälle vid Region Uppsala hade samlats på perrongen när det nya tåget passerade stationen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!