Chili con carnen puttrar på den stora stekhällen i solgasset framför Bälinge bygdegård. Här är det lunchstopp. Men inte en enda moped eller motorcykel har ännu kommit hit. Guy Hammarling kliar sig lite i skäggstubben.

– Jag trodde nog de skulle varit här för ett tag sen. Men du vet, det är ju gamla grejer och det är varmt, mycket kan hända, säger han utan att låta alltför orolig.

Guy Hammarling är ordförande i föreningen Nymans vänner, som arrangerat veteranloppet NV-rallyt i nitton år. För att vara med måste du ha en moped eller motorcykel som är tillverkad senast 1980.

Artikelbild

| Bröderna Roine och Kent Lind stannar vid Bälinge bygdegård, där det bjuds på lunch. "Vi har väl varit med en 7-8 år och det är alltid trevligt. Och fint väder brukar det vara" säger Roine Lind.

– Det ska inte vara moderna grejer, då försvinner ju den där nostalgigrejen. Du skulle sett starten på Domarringens skola, det var som en Lützendimma.

Det var för snart två timmar sedan. Banan hit till Bälinge går via bland annat Hammarskog, Skogstibble och Börje, och längs med den finns stopp med tipspromenadfrågor.

Ett högljutt knatter hörs plötsligt på håll och strax puttrar de första mopederna in på den stora grusplanen i ett dammoln. Göran Gottschalk är en av dem som hoppar av och tar av sig hjälmen.

– Det är evenemanget är kul, man träffar en massa likasinnade. Och folk från hela Uppland är ju här, säger han.

Artikelbild

| Guy Hammarling, ordförande i arrangerande Nymans vänner, ringer för att kolla var deltagarna är längs banan. De kom – till slut.

Inte bara Uppland visar det sig. Ett gäng har kommit hit från Åland. Och 83-årige Rolf Nilsson från Umeå stuvade för femte året i rad in sin Zundapp Combinette från 1958 – "mopedernas Mercedes" enligt honom själv – i skuffen för att resa hit och åka rallyt tillsammans med sin son som bor i Skuttunge.

– Det är så fina miljöer och vägar här och så träffar man ju så trevliga grabbar också, säger Rolf Nilsson medan han tar för sig av chili con carnen.

Artikelbild

| Lars Isaksson vid sin NV-11 från 1952, tillverkad här i Uppsala av Nymans Verkstäder.

Föreningen Nymans vänner ser det som sin huvuduppgift att bevara Nymans Verkstäders historia, Uppsalas största industriföretag på 1950-talet. Som mest arbetade 1 600 personer där, och man producerade en cykel i minuten. En av många här i rallyt som har en motorcykel därifrån är Lars Isaksson. Hans nymålade röda NV-11 från 1952 blänker i solen.

– Samma årgång som mig, säger han glatt och hugger tag i Guy Hammarling för att berömma honom för en ovanligt trevlig bansträckning.

– Den gick längs väldigt kurviga vägar i år, vilket är kul när man har en sån här som inte går så fort. Kan man bara köra 70-75 blir raksträckor ganska trista, förklarar Lars Isaksson.

Totalt deltog 150 personer i rallyt. Platserna tog, som vanligt, slut nästan direkt efter att de släppts.

– Det här är höjdpunkten på året för många, säger Guy Hammarling.