Hur mycket pengar som Uppsalas konsumenter varje år slänger i sjön på presentkort som brinner inne är svårt att gissa. Stans handlare är inte sugna på att avslöja statistik över vare sig antal sålda presentkort eller över andelen oinlösta presentkort, visar en rundringning som UNT gjort.

– Nej, det tänker jag inte tala om. Det är vår grej, säger till exempel Matti von Magius på Handelsföreningen i Uppsala som säljer presentkort som gäller i 240 butiker i Uppsala kommun.

Ett enda ställe i Uppsala, ett spa, ger en siffra: 10 procent av de presentkort de säljer blir inte inlösta.

I Sverige finns inga studier i ämnet. Men beräkningar av Norges Handelshögskola 2013 visade att handeln tjänar 2,5 miljarder norska kronor varje år på outnyttjade presentkort – omkring 480 norska kronor per norrman. Stämmer siffrorna någorlunda även här innebär det att Uppsalaborna går miste om totalt cirka 100 miljoner kronor varje år.

Beräkningen fick en norsk konsumentorganisation att avråda från presentkortsinköp. Något sådant råd ger inte Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter.

– Att själv få välja en sak eller upplevelse är ju bättre miljömässigt än att få en pryl som blir hyllvärmare. Men samtidigt är presentkort lätta att glömma bort och lätta att tappa bort, särskilt nu när folk inte längre har plånböcker att lägga dem i, säger hon.

Maria Wiezell får inte sällan samtal från konsumenter som undrar vad som gäller om de tappat bort sitt presentkort eller om giltighetstiden gått ut.

– Många tror att det finns en lagstadgad gräns, och står det inget på kortet är det tio år som gäller. Annars gäller det datum som står. Har man tappat bort kortet räcker det inte med kvitto.

Maria Wiezell har ett gäng konkreta tips till den som köper presentkort. Ett: köp det med kreditkort om möjligt, för då kan du begära pengarna tillbaka om företaget går i konkurs. Två: försäkra dig om att personen gillar sakerna som affären säljer eller – om du ger bort en upplevelse – att det är något personen är intresserad av.

– Själv var jag med och gav bort en takvandring till en person som visade sig vara höjdrädd. Det blev ju ett antiklimax.

Och tre: ge hellre lite för lite på presentkortet än lite för mycket. Även här talar Maria Wiezell av egen erfarenhet.

– Jag fick ett presentkort på 500 kronor, men behandlingen kostade 450 kronor och det fanns inget jag kunde få för 50 kronor. Butikerna tjänar massor inte bara på oinlösta presentkort utan också på de där snuttarna.

Och så skickar Maria Wiezell med ett sista tips: i stället för att köpa ett presentkort kan du pyssla ihop ett eget och hänga med mottagaren ut på shoppingrundan.