Bommen faller, skepp ohoj, kaptenen kommer! Teo, Elin, Hanna, Ebba och resten av barnen springer, hoppar på ett ben, slänger sig ner på marken och skuttar runt i leken.

– Det är kul att springa och hoppa, säger Hanna Lunderius, fem år, med andan i halsen.

Varje fredag sedan årsskiftet har hon och kompisarna från förskolan Child Academy i Vreta varit på tennishallen i Rosendal och lekt och prova-på sportat.

Artikelbild

| Bommen faller är en rörelselek där barnen hoppar, skuttar och springer i grupp. Många tycker det är kul och tempot är högt.

– Det finns studier som visar att barns inlärningsförmåga ökar med fysisk aktivitet. Därför vill jag skapa en förskola där barn får röra på sig tillsammans med andra och samtidigt får chans att prova på olika sporter, säger Lars Pettersson som är vd och delägare i företaget Child Academy.

Den här fredagen är barnen utomhus i Solvallsparken som ligger precis utanför tennishallen. De har åkt med kommunal buss från Vreta och marscherat i samlad tropp från hållplatsen till parken. Innan sportandet börjar tar de igen sig med ett äpple på läktaren vid löparbanan. Puh!

Elin Ljung tycker fotboll är bäst.

– När bollen kommer får man sparka den högt upp och det gillar jag. Vi brukar spela både med blandade lag och tjejer mot killar, säger hon.

Artikelbild

| Elin Ljung tycker fotboll är bäst. – När bollen kommer får man sparka den högt upp och det gillar jag, säger hon.

Solvallsparken är öppen för alla. Här, mittemellan Rosendals nybyggen och randen av Stadsskogen, finns löparbanor, fotbolls- och basketplan, pingisbord och tennisbana. Men också en massa fantasifulla lekredskap att klänga och klättra i.

Sju ungar vill testa basket. Alla får skjuta mot korgen i tur och ordning. Sedan bär det av till tennisbanan. Alla gör ormen som går ut på att balansera bollen på tennisracketen samtidigt som man går - inte så lätt minsann.

Artikelbild

| Teo Hjelm tycker att det mesta är kul. Nu klär han om för att spela fotboll.

Sedan blir det fotboll och då tar det verkligen fart. Teo Hjelm tycker att det mesta är kul.

– Men jag gillar inte basket så mycket. Fotboll är roligare och innebandy.

Artikelbild

| Lars Pettersson vill att barnen ska börja spontanidrotta på sin fritid, precis som han själv gjorde när han växte upp.

När matchen startar dyker han snabbt in i spelet.

Lars Pettersson driver sedan tio år förskolan i Vreta och en i Ultuna. Båda har 60 platser. Han har tidigare varit tennischef för Uppsala studenters idrottsförening och oroas över rapporterna om barn som väljer att tillbringa tiden framför ipads och mobiler och inte rör på sig tillräckligt.

Hur mycket tid tillbringar barnen framför en skärm på era förskolor?

– Skolan har två ipads och de används alltid tillsammans med en pedagog. Inga barn får själv använda dem för spel eller annat på egen hand. Men det kommer ett krav från Skolverket på att vi ska använda datorer mer i vår undervisning. Därför är det här viktigt.

Lars Pettersson poängterar att det inte handlar om någon elitsatsning. Allt ska bygga på frivillighet och lek. Ingen ska tvingas delta i något de inte vill.

–  Barnen ska helt kravlöst få testa olika idrotter. Jag vill att det ska leda till att de börja spontanidrotta på sin fritid, precis som jag själv gjorde när jag växte upp. Vi lekte och spelade hockey och fotboll på gatan till solen gick ner. Det var enkelt och kul och vi rörde på oss, säger han.

Child Academy har hållit på under våren och resultaten syns redan på förskolans gård hemma i Vreta. Barnen är ute mer och rör sig på ett helt annat sätt än tidigare.

– Vi har en stor gräsplan och den är barnen mycket mer på nu än tidigare. Många sparkar fotboll. Nu spelar de mer med varandra - tidigare sköt var och en för sig, säger Carola Sandgren som är pedagog.

Spontanidrottandet har också ökat.

– Det är viktigt och visar att de hittar glädjen om de får chansen. Att de tycker det är kul och att barnen känner att de kan och att de vågar provar.

Förut var det bara de som var intresserade av exempelvis fotboll eller basket som spelade.

– Nu är alla med, säger Karoline Lindström, som också är pedagog.

Hon brukar också väva in annan kunskap i barnens lek och spel.

– Som matte, man räknar poäng och lägger ihop siffrorna. Man kan lära barnen att det är bra att kunna samarbeta, och visa hänsyn och respekt mot varandra, säger hon.

Verksamheten bedrivs än så länge som ett pilotprojekt kallat Child Academy Sports. Lars Petterssons vision är att kunna starta en ren idrottsförskola för barn 5-6 år baserad på lek och prova-på pedagogik.

– Jag hoppas kunna presentera vår verksamhet för Upplands idrottsförbund och Riksidrottsförbundet. Vi måste se till att vi får in mer rörelse och idrott i hela skolan, säger han.