Vindbron, som är byggd för gång- och cykeltrafik, binder samman Östra- och Västra Vindbrovägen i naturreservatet Årike Fyris. På tisdagens invigning befann sig två folkklungor på varsin sida av bron när kommunalrådet Maria Gardfjell (MP) tryckte på knappen och öppnade bron för passage.

– Det här är en jättefin dag för närboende, fågelskådare och naturvänner. Bron blir också en genväg för folk som arbetar eller studerar på SLU, säger Maria Gardfjell.

Den vitfärgade bron, som är svensktillverkad, är 27 meter lång och väger cirka 25 ton. Kostnaden för bron landade på 20 miljoner kronor. För att finansiera bygget har Uppsala kommun fått 7,7 miljoner kronor i statligt stöd från Trafikverket.

Artikelbild

| Två folkklungor passerade bron från varsitt håll så fort bommarna hade öppnats.

Uppförandet av bron är ett samarbete mellan Uppsala kommun och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) – där båda har delat på kostnaden. När båtar ska passera i Fyrisån kommer broöppningen fungera på samma sätt som för de andra broarna över ån.

– Alla broar kontrolleras av en gemensam fjärrstyrning och denna bro är inget undantag. Båtens färd följs sedan via kamera hela vägen till Hamnspången, säger Per-Erik Johansson, enhetschef på stadsbyggnadsförvaltningen.

Jacob Barrestam, som bor i en gruppbostad i närheten, har följt hela byggprocessen och har dokumenterat allt med bilder. Han var en av de första som promenerade över Vindbron när den öppnades.

– Jag kommer cykla över bron varje dag från och med nu, säger han med ett leende.