Av vÀrldens över 30 000 plan i den kommersiella flygtrafiken berÀknas cirka 60 procent hÄllas pÄ marken pÄ grund av pandemin.
Utanför den lilla staden Teruel, drygt 20 mil fÄgelvÀgen rakt öster om Madrid, ligger en flygplats med förhÄllanden som passar parkerade plan perfekt.
ââTeruel erbjuder de mest fördelaktiga förhĂ„llandena med mycket sol och lite nederbörd. Och bĂ€ttre jĂ€mfört med öknen som har sand och luftburet damm som skadar flygplan, sĂ€ger Pedro SĂĄez, chef för flygplatsbolaget Tarmac, till dagstidningen Sur som citeras av Svenska Magasinet.
Ăver sĂ€desfĂ€lten som omgĂ€rdar flygplatsen stickar prydliga rader med stjĂ€rtfenor upp. Bolagen Ă€r vĂ€lkĂ€nda: Lufthansa, British Airways, Emirates, KLM, Iberia och sĂ„ vidare.
För nÀrvarande stÄr hÀr tolv exemplar av vÀrldens största passagerarflygplan Airbus 380.
Flygplatsen har internationell status men Ă€r inte avsedd för passagerartrafik, utan drivs av Plataforma Aeroportuaria Teruel som ett centrum för underhĂ„ll, Ă„tervinning â och parkering.
Avgifterna Àr avsevÀrt lÀgre Àn hos Aena, den stora spanska flygplatsoperatören, men den lilla flygplatsen Àr en av Spaniens mest lönsamma.
StrÀnga protokoll styr tillsynen av planen. Jetmotorernas insug tÀcks över, ventiler med mera sluts till och landningsstÀll och annat smörjs in. Det sker regelbundna genomgÄngar, vissa sÄ ofta som var sjunde dag.
Planen mÄste hÄllas flygvÀrdiga. En dag ska de upp i luften igen.