Det är de kommande veckorna det gäller. De som valt rätt taktik att möta väljarna kan öka sin andel röster. Trots allt tal om de sociala mediernas betydelse så satsar de stora partierna mer på gamla beprövade metoder. Moderaterna har som mål att nå minst 10 000 väljare genom dörrknackning. Enligt ordförande Mats Gyllander har partiet gjort en analys som stöd för satsningen.
– Vi tror mycket på det och knackar dörr mer i år än tidigare. Det handlar om det personliga mötet, träffa väljarna. Det är kandidaterna själva som är ute i bostadsområdena, säger han.
Socialdemokraterna har dragit ned på annonseringen för att satsa mer på dörrknackning och på arbetsplatsbesök.
– Det har vi lagt en väldigt stor tyngd på. Det är när man står öga mot öga med en väljare som man kan övertyga, säger Per Wikholm, ombudsman vid arbetarekommunen i Uppsala.
Även centerpartiet, kristdemokraterna och folkpartiet håller det personliga mötet högt, även om de inte hårdsatsar på att knacka dörr. Riksdagsledamoten Solveig Zandler deltar i olika verksamheter året runt, andra delar ut valmaterial vid bensinstationer och pressbyråer.
Det parti som satsar mest på social medier är Miljöpartiet. Där knackas ingen dörr.
– Vi tror att de som vill ha information söker upp oss på nätet och i valstugorna. Vår målgrupp är yngre väljare och studenter och de sitter inte hemma. Vi är bra på Facebook och Twitter och det utnyttjar vi mycket. Vi gör Facebookevent som stadsmiljövandringar och det har lockat många väljare, säger kommunalrådskandidaten Maria Gardfjell.
Också vänsterpartiet har Facebookevent. Den stora satsningen är annars en lokal valtidning som gått ut i massupplagor.
De sociala medierna finns givetvis också med hos de två stora partierna, även om de inte är topprankade. Flera av de övriga partierna säger att de nyttjar alla propagandakanaler ganska jämnt. Vissa kandidater är med på Facebook och Twitter, andra har egna hemsidor.
Bara kristdemokraterna säger sig använda mer av hushållsutskick, tidningar och tidningsannonser.
– Vi annonserar ju en hel del i UNT, säger riksdagsledamot Mikael Oscarsson.
Inget parti i länet utom moderaterna kommer att använda tv-reklam. Det är (M) i Uppsala som gjort en valfilm för lokal tv.
Knackning ska locka väljare
Dörrknackning är fortfarande det bästa sättet att nå väljarna. Det anser både länets socialdemokrater och moderater. I årets val har de intensifierat knackandet. Bara miljöpartisterna hårdsatsar på sociala medier.
Izabell Zaza och Ove Hjorth från Socialdemokraterna knackar dörr i Nyby.
Foto: Staffan Claesson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!