Majoritet mot biltrafik genom Årike Fyris

Uppsalaborna är splittrade i sina åsikter om en ny bilbro över Fyrisån i naturområdet Årike Fyris. Det visar en opinionsundersökning som UNT låtit göra. Men någon form av bro behövs, tycker de flesta.

Foto: Tomas Lundin

Val2014-09-08 05:00

Det är morgonrusning på Islandsbron över Fyrisån i centrala Uppsala. Traktorer, lastbilar, bussar, ambulanser och bilar ska samsas med cyklister och promenerande.

– Här är alltid kaos, utbrister en jäktad kvinna på cykel innan hon slänger sig över vägen när gubben blir grön.

Att lätta på trafiktrycket på Islandsbron och på Kungsängsbron längre söderut är ett av argumenten bakom planerna på en ny bro över ån vid Ultuna, inte minst sett i ljuset av att cirka 15 000 nya bostäder kommer att byggas på Ulleråkersområdet.

Åsikterna om framtidens trafiklösningar i Uppsala går vitt isär bland dem UNT pratar med på bron. Medan någon tycker sig ha blivit tvingad att sälja bilen för att det är omöjligt att ha bil i stan, fast hon behöver den, tycker någon annan, vars bil i dag mest står i garaget, att det är cykel som är framtiden. Någon tycker bestämt att en bro över Fyrisån söder om city skulle förstöra mer än vad den hjälpte, men andra ser den som en nödvändighet.

– En ny bro för bilar behövs. Men först och främst borde man satsa på kollektivtrafiken, säger Lars-Olov Andersson, på cykeltur längs med ån.

UNT har tillsammans med Sveriges Radio Uppland och Sveriges Television tagit reda på vad Uppsalaborna tycker om det kontroversiella förslaget med en ny bro genom naturområdet Årike Fyris, som kan komma att bli naturreservat och hamna på UNESCOS världsarvslista. Drygt hälften av de tillfrågade är för en bro, en fjärdedel är emot och en fjärdel har inte någon åsikt.

Men bland ja-sägarna finns stora skillnader. Av det totala antalet svarande vill knappt var tredje ha biltrafik på bron, medan en av tio vill ha en bro för gång-, cykel-, och kollektivtrafik. En lika stor del, alltså cirka 10 procent vill bara ha gång- och cykeltrafik på bron.

Framtidens trafiklösningar i en stad som växer i så snabb takt som Uppsala är en komplicerad fråga. En lång rad faktorer påverkar: hur mycket bostäder kommer att byggas, vilka kommer att flytta dit och hur kommer deras resvanor att se ut, kommer en ny tågstation i Bergsbrunna bli verklighet, hur ska kollektivtrafiken utvecklas, kommer Uppsala få spårtrafik, hur ska stadens östra och västra sida länkas samman, och hur ska Uppsalaåsen, varifrån vårt dricksvatten tas, säkras och inte påverkas av ett brobygge. Dessutom måste variabler som trender när det gäller hur många som väljer att köpa bil , vad ett förbättrat trafiksystem innebär för trafikmängderna, och teknikutvecklingen när det gäller elbilar och drivmedel, vägas i. Lägg därtill frågan om hur en ny bro påverkar idéerna om att skydda Årike Fyris i form av ett naturreservat och världsarv.

Med många stora och svåra frågor vid handen är det kanske inte förvånade att även Uppsalas partier är splittrade.

– Det är lite huller om buller och kors och tvärs i den är frågan, på båda sidor blockgränsen, säger Erik Pelling (S), kommunalråd.

Men UNT:s genomgång visar att alla partier vill ha en bro genom Årike Fyris (se genomgång av varje parti). Frågan är vilken trafik som ska få utnyttja bron.

Och frågan är het, det märks på politikerna och det märker de på väljarna de möter i valrörelsen

– Det här är en jätteviktig valfråga. Det är många som tar upp det här när man möter dem vid valstugorna, säger kommunalrådet Maria Gardfjell (MP).

Inga slutgiltiga beslut är fattade om en eventuell bro, utan frågan är under utredning.

Fakta Mer än hälften för någon form av bro

Ja, det behövs en bro för bil- och kollektivtrafik, samt för cyklister och gångtrafikanter 31 procent

Ja, det behövs en bro men enbart för kollektivtrafik, samt för cyklister och gångtrafikanter 10 procent

Ja, det behövs en bro men enbart för cyklister och gångtrafikanter 11 procent

Nej, det är bättre att bredda befintliga broar, 10 procent

Nej, det behövs ingen ny bro i Årike Fyris, 14 procent

Vet ej, 23 procent

41 procent av männen som svarat är för en bro för bil- och kollektivtrafik, samt för cyklister och gångtrafikanter. Bland kvinnorna har 21 procent lagt sin röst på det alternativet.

De äldsta, över 65 år, är den grupp som i störst utsträckning inte tycker en ny bro behövs alls.

Undersökningen har genomförts med telefonintervjuer av Novus. Målgruppen för undersökningen är boende i Uppsala kommun från 18 år. Undersökningen bygger på svar från 1 000 intervjuer under perioden 12 – 24 augusti 2014. Svarsfrekvensen var 44 procent, vilket innebar att 2 273 personer ringdes upp, varav 1000 svarade på satliga frågor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om