S lovar fler tÄg mot Heby

NĂ€r landstingsrĂ„det Börje Wennberg (S) besökte MorgongĂ„va pĂ„ tidigare i veckan lovade han fler tĂ„g mellan Uppsala och Sala och att ge UL uppdrag att ordna biljettsamverkan med SJ om de rödgröna skulle vinna landstingsvalet.

Stefan Hanna, Centerpartiets förstanamn i Uppsala

Stefan Hanna, Centerpartiets förstanamn i Uppsala

Foto: Anna Orring

Val2010-09-01 19:58

Det var Upplands Lokaltrafik (UL) som sade upp biljettsamverkan med SJ pÄ UVEN-tÄgen Sala-Uppsala. PÄ det sparades 1,5 miljon kronor, men eftersom tÄgen blir fÀrre frÄn och med Ärsskiftet kommer man att behöva sÀtta in fler bussar pÄ strÀckan och det kostar nÀrmare en miljon.

Det sade Börje Wennberg nÀr han besökte MorgongÄva pÄ valmöte i tisdags kvÀll. Den uppsagda biljettsamverkan innebÀr att de som tar tÄget inte som tidigare vid behov ocksÄ kan med UL: s bussar pÄ samma biljett.

Vid Ärsskiftet minskar emellertid de dagliga tÄgdubbelturerna Sala-Uppsala frÄn tolv till fyra. Börje Wennberg sade att han fÄtt signaler om att sÄvÀl Uppsala som Heby kommun kan tÀnka sig att betala en dubbeltur vardera pÄ strÀckan med stopp i Heby och MorgongÄva.
–  Eftersom vi i oppositionen anser att landstinget bör behĂ„lla sex turer skulle det alltsĂ„ kunna bli frĂ„ga om sammanlagt Ă„tta turer varje vardag.

Dock Àr det nödvÀndigt att turerna ligger tidsmÀssigt sÄ att det passar arbets- och studiependlare om tÄgresandet skall kunna bestÄ.
–  Och naturligtvis att biljetten ocksĂ„ gĂ€ller pĂ„ bussarna.

Om den rödgröna partierna vinner landstingsvalet lovar Börje Wennberg att UL omedelbart fÄr ett uppdrag att försöka rÀdda fler tÄgdubbelturer samt biljettsamverkan med SJ till hösten 2012 dÄ alla hoppas att SL: s pendel till Uppsala skall frigöra ett UL-tÄgsÀtt till VÀstra Uppland och tÄgtrafiken byggas ut.
–  Dock finns en risk för att det privata tĂ„gbolag som kör snabbtĂ„g mellan Stockholm och Arlanda konkurrerar ut SL pĂ„ Uppsalatrafiken och dĂ„ stĂ„r vi dĂ€r.

Hur skall det kunna undvikas?
–  Genom att en rödgrön regering snabbt Ă€ndrar i den nya kollektivtrafiklagen dĂ€r allt Ă€r marknad, svarar Börje Wennberg.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om