Uppsalakrog går in i valrörelsen

Sherlock´s restaurangers ägare har blivit nerringd och hotad efter ett inlägg i sociala medier.

- Det är dags att göra något. Landet klyvs itu om man delar in människor i olika fack, tycker Bobby Kata.

- Det är dags att göra något. Landet klyvs itu om man delar in människor i olika fack, tycker Bobby Kata.

Foto: Staffan Claesson

Val2018-08-30 10:00

Reaktionerna lät inte vänta på sig när Uppsalakedjan Sherlock´s restauranger gick ut på sociala medier och uppmanade sina följare till att säga nej till Sverigedemokraterna:

"Var femte svensk hatar alltså invandrare så mycket att de också är beredda att ge upp: kvinnosyn, fri press, jämställdhet, pappadagar, solidaritet, glesbygd, tryckfrihet, aborträtten....ALDRIG trodde jag att jag skulle få uppleva ett sådant här mörker..." skrev Bobby Kata, ägare till Sherlock´s restauranger i Uppsala på företagets sida på Facebook.

Inlägget, som har fått stor spridning och många reaktioner på sociala medier, fortsätter med en uppmaning att ta ställning mot Sverigedemokraterna via hashtaggen #nekasd.

Bobby Kata, som även är initiativtagare till en organisation som heter Neka SD, säger att han började engagera sig och starta organisationen efter en händelse på en väns restaurang.

– Jag visste inte att inlägget skulle få så stor spridning. Bakgrunden var att jag hörde en kvinna sitta och propagera högt för SD på min väns restaurang. Till slut kunde jag inte hålla tyst utan sa lugnt till henne att sluta ropa om vad folk ska rösta på inne i en restaurang som drivs av en person som är född utomlands. Hon blev helt ursinnig på mig när jag sa vad jag tyckte, säger Bobby Kata.

Simon Alm, gruppledare för Sverigedemokraterna i Uppsala, säger så här om restaurangkedjans ställningstagande.

– Jag tycker rent allmänt att det är tråkigt att ett företag öppet går ut och nischar in sig mot målgrupper som inte gillar Sverigedemokraterna, även om ett företag självklart har rätt att uttrycka sin åsikt. Det är uppenbart att det här handlar om en marknadsföringsstrategi av Sherlock´s i syfte att nå ut i medierna. Och den strategin ser ju ut att ha lyckats, säger Simon Alm.

Bobby Kata förnekar att det handlar om marknadsföring. Förutom att hans personuppgifter hängts ut fylls nu också restaurangens recensioner av dåliga omdömen som en reaktion på facebookinlägget.

Bobby Kata säger att hans enda syfte med inlägget var att få bort hatet mellan olika grupper i samhället.

– Jag har inte förbjudit någon att komma till mina restauranger.

Att ett företag så tydligt tar politisk ställning är ovanligt?

– Det kan bero på att man inte tjänar på det ekonomiskt. Tvärtom så får jag mer att göra, blir hotad och riskerar både mitt företag och min familj, säger Bobby Kata.

Varför gör du det här?

– Mitt företag finns inte om inte jag finns. Det räcker inte att bara vara duktig på det man gör, utan man måste berätta var man står för att vi ska kunna bli starka tillsammans, säger Bobby Kata.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om