Flygbranschen drar ner vinstprognosen för 2019 på grund av oro för utbredda handelskonflikter och högre oljepris. Branschen förväntas göra en vinst på 28 miljarder dollar, 21 procent lägre jämfört med hur prognosen för detta år såg ut i fjol. Det meddelar branschorganisationen IATA, som representerar omkring 290 flygbolag.

Bolagen kommer fortfarande gå med vinst, men det finns inga snabba pengar att tjäna, säger IATA:s generaldirektör Alexandre de Juniac under organisationens årsmöte i Seoul enligt Reuters.

Flygbolagens ökade pessimism följer en global trend. Nu senast har aktiemarknader vänt ner efter USA:s presidents hot om importtullar även på mexikanska varor.

Tar alltid tåget

I Sverige har uttryck som "flygskam", "klimatångest" och "tågskryta" myntats på senare tid. Samtidigt pratas det om Gretaeffekten – den numera världskände miljökämpen Greta Thunberg tar alltid tåget i stället för flyget – men utanför landets gränser ser det annorlunda ut, enligt Jan Ohlsson.

Globalt sett ökar flygresandet, och så kommer det fortsätta i årtionden framöver. I Norge, för att ta ett närliggande exempel, ökar inrikesflyget, säger han.

Swedavia, som driver Sveriges största flygplatser, hade två procent färre landningar förra året mot året innan, och mellan januari och april i år minskade flygresorna med fem procent. Samtidigt ökade resor med tågbolaget SJ åtta procent under årets första kvartal, enligt SJ:s egen rapport.

Enda alternativet

I Sverige finns både ett starkt miljömedvetande och alternativa resvägar. Men tittar man globalt finns det stora delar av världen som inte har en välutbyggd järnväg och ö-nationer där flyget är enda alternativet, säger Jan Ohlsson och tillägger:
Flygbranschen kommer att ha tre, fyra svåra år framför sig, och det skulle inte förvåna mig om någon av de stora aktörerna går omkull. Men det har tyvärr inte med Gretaeffekten att göra, utan handlar om att det är svårt att få ekonomin att gå ihop med högre oljepriser och handelskonflikter.