Det enda som inte fungerar är Swish sade Claes Warrén, Swedbanks presskontakt, till TT strax före klockan fyra.

Tidigare under natten medgav han att det rörde sig om ett totalhaveri, nästan alla tjänster var utslagna. Men Warrén ville inte kalla det inträffade för någon katastrof.

Men det är väldigt, väldigt allvarligt förstås.

Ska kompenseras

Warrén sade att kunder som lidit skada ska ta kontakt med banken "så får vi lösa det".

Det är ju väldigt individuellt eftersom det beror på vad kunden råkat ut för. Men vi gör allt för att hålla kunden skadeslös så gott det går.

På internet kokade det av frustration bland Swedbankkunder. Många vittnade om att de inte hade kunnat betala på bensinmackar och på nätet. "Det här med kontantlösa samhället är idiotiskt", skrev en av de drabbade på Swedbanks Facebookssida. En annan hotade med "jihad" och en tredje uppgav sig fundera på att råna närbutiken.

Banken beklagar

Swedbank besvarade varje klagomål med olika nyanser av ursäkter, och Claes Warrén beklagade också. Han säger att felen beror på en systemuppdatering som "gått lite galet".

Det är naturligtvis ingen teknisk förklaring. Men det kommer att ta lite tid för oss att analysera i detalj vad som skett.

På nätet förekom spekulationer om att en hackerattack kan ha legat bakom. Men det tillbakavisar banken.

Problemet ligger i våra system. Och det är ingen fara för kundernas pengar på något sätt, försäkrade Claes Warrén.

Exakt hur många kunder som drabbats av haveriet är omöjligt att säga. Men det kan röra sig om miljontals eftersom Swedbank och Sparbankerna tillsammans har cirka fyra miljoner kunder.

Alla de har ju inte de här tjänsterna. Men det är väldigt, väldigt många som är potentiellt berörda, konstaterade Claes Warrén.