Det var vid den avslutande paneldebatten, där bland annat kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna, Olov Holst (M) deltog, som det hela avbröts av en varningssignal och att flera personer från klimataktivistorganisationen Flyglarm Arlanda kom in i lokalen och tog ordet.

”Vi kommer inte tillåta att Arlandas flygresor ökar mitt i en pågående klimatkris. Vi måste stoppa utbyggnaden av flygplatser och de måste stoppas nu”, framförde gruppen bland annat, enligt deras Facebooksida.

Under seminariet presenterades bland en rapport av analyskonsultföretaget WSP som räknat ut att satsningar på Arlandaregionen skulle kunna ge en tillväxt på 31 miljarder kronor.

Satsningar som pekades ut var bland annat: utökad kapacitet på Ostkustbanan mellan Stockholm C och Uppsala C, förbättrad kapacitet på E4 till och inom Arlandaregionen, förlängning av Roslagsbanan till Stockholm Arlanda Airport, förstärkt koppling mellan Märsta och Arlanda samt kringliggande flygplatsstad genom utbyggd trafikinfrastruktur och kollektivtrafiklösningar.

Knivsta, Sigtuna, Upplands Väsby och Vallentuna kommun sade samtidigt att de är beredda att skapa förutsättningar för 62 000 nya bostäder och 55 000 nya arbetsplatser om satsningen blir av.

– Ska vi få full utväxling av den enorma potential Arlandaregionen har måste vi få hjälp av såväl staten som Regionen med att bygga ut den redan i dag underdimensionerade väg- och kollektivinfrastrukturen. Då är vi kommuner inom Arlandaregionen beredda att ta vårt ansvar genom att bygga bostäder och bygga ut den samhällsservice som invånarna har rätt att kräva, säger Olov Holst, i ett pressmeddelande.