En Märstabo kontaktade en livsmedelsinspektör i Sigtuna kommun för att klaga på att en restaurang gav felaktig information i menyn. Han beställde en maträtt med entrecote men fick istället högrev.

För honom handlar det inte bara om att bli lurad på pengar. Han har diabetes typ 1, och det är viktigt att veta matinnehållet för att kunna dosera rätt mängd insulin, menar han.

– Det är inte bara socker som ingrediens som är viktigt. Fett- och energimängden spelar också roll.

Ett par veckor efter hans anmälan kände han sig hotad av en man när han var i en livsmedelsbutik.

– Han sade till mig, "Var väldigt rädd om dig nu. Du vet varför?" Men jag gick bara iväg.

Blev du rädd?

– Rädd? Nej, jag blev mer fundersam och arg.

Enligt livsmedelsinspektören Mathias Livén är anmälningar mot restauranger inte sekretessbelagda, utan offentliga handlingar. Man får då veta vem som står bakom en anmälan. Däremot kan man begära att få vara anonym.

Klagomål om matförgiftning, skadedjur och fel information på menyn prioriteras då det kan ge ohälsa. Han råder att besökarna anmäler direkt.

– Vi agerar så fort som möjligt, vi kan åka ut direkt när det gäller sådana klagomål, säger Mathias Livén, som är en av fem inspektörer i Sigtuna kommun.

Tidningen har skrivit många gånger om restauranger som fått kritik vid livsmedelsinspektioner. Information om vilka restauranger det handlar om går att få hos miljökontoret i Sigtuna kommun.

– Det är offentliga handlingar så vi kan ge namn på dessa restauranger, säger Mathias Livén.

Läs också:

Sex krogar underkända

85 krogar gav fel information