Busschaufför vägrade släppa av passagerare

En resenär uppger att han inte blev avsläppt av busschauffören på sträckan Arlanda-Bålsta när han tryckte på stoppknappen.

En resenär som reste från Märsta C med buss 579 uppger att han inte blev avsläppt av busschauffören när han tryckte på stoppknappen. Händelsen är nu polisanmäld.

En resenär som reste från Märsta C med buss 579 uppger att han inte blev avsläppt av busschauffören när han tryckte på stoppknappen. Händelsen är nu polisanmäld.

Foto: Transdev

Sigtuna kommun2019-10-25 15:50

Händelsen ska ha skett 12 juli på buss 579 som trafikerar sträckan Arlanda – Bålsta. 

Enligt resenären, som vill vara anonym, bad denne om att bli avsläppt flera gånger utan att detta skedde. Han blev då upprörd och valde att ringa polisen som kom och stoppade bussen. Resenären som på grund av den inträffade händelsen blev en timme sen till jobbet, har nu anmält busschauffören för olaga frihetsberövande.

Polisen bekräftar att en anmälan upprättats.   

– Målsägande har uppgett att han har hållits kvar på bussen och att busschauffören har fortsatt att köra trots att denne tryckt på stoppknappen. Jag kan också bekräfta att det kom en patrull till platsen och att chauffören då öppnade dörren och släppte ut passageraren, säger Anna Westberg presstalesperson på polisen region Stockholm. 

Transdev är det bussbolag som kör linje 579 på uppdrag av SL.

– Det är tråkigt att något sådant här händer. Varje dag reser 300 000 personer med oss runtom i Sverige och vi har som ambition att både våra resenärer och våra medarbetare ska känna sig trygga, säger Thomas Charrier, kommunikatör ansvarig för press och public affairs på Transdev.   

Transdev har själva rapporterat om den aktuella händelsen i sitt system. 

– Passageraren ville kliva av vid Brovägen och bussföraren missade av okänd anledning att stanna vid hållplatsen. Passageraren kom då fram till chauffören och bad honom att öppna dörrarna och blev sen arg och hotfull när chauffören inte gjorde det. Chauffören upplevde passageraren som så pass hotfull att hen tryckte på överfallslarmet. 

När polisen sedan kom till platsen och gick ombord hade även Transdev två medarbetare på plats som tog hand om chauffören som chockats av händelsen. De kollade också stoppknapparna för att se om de var trasiga, men de fungerade vid tillfället. 

Hur kom det sig att chauffören inte stannade? 

– Antingen för att passageraren inte tryckte på stoppknappen eller för att chauffören inte såg och eller hörde ljus- och ljudsignalen. Men om chauffören missar en hållplats har vi riktlinjer som säger att bussarna av säkerhetsskäl inte får stanna mellan hållplatserna. Det är tråkigt att vi hamnade i en situation där passageraren var hotfull när vi följde riktlinjerna, säger Thomas Charrier på Transdev.     

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!