– Asylsökande och nyanlända är inte en homogen grupp. Genom ett forum som drama är det möjligt för dem att formulera sig och förstå vad som gör dem unika, säger dramapedagogen Cecilia Säverman från Teater de Vill.

Hon berättar om eleverna: några har rest och vandrat ett år för att komma till Sverige. Andra har flugit hit på ett dygn. Vissa har aldrig gått i skolan, medan andra har gjort det en lång tid. Och de som inte har gått i skolan kan istället fyra språk och har jobbat sedan de var tre. Vissa har kommit till Sverige som ensamkommande, medan andra har rest med sina familjer. Ungdomar med olika språk och bakgrund går på workshopen. De berättar om vad de har gått igenom med hjälp av drama och kroppsspråk.

Sigtunabygden besöker den sista workshopdagen på Ekillaskolan under måndagseftermiddagen 6 februari. Där är deltagarna 13–17 år, och från länder som Somalia, Pakistan, Afghanistan, Eritrea, Sudan, med mera.

Artikelbild

| Drama workshop

I mitten av klassrummet läggs stolarna ihop så de ser ut som en avlång båt.

Några killar sitter på stolar. De menar att de åkte båt till Italien. Senare fixar de stolarna så att det ser ut som om att de sitter på bussen, på väg till Sverige. Där kontrolleras deras pass på bussen.

Mohammad Zarif Sultani sträcker ut sina armar, han flög till Sverige, menar han. När han anlände blev han imponerad och visar känslorna genom att säga ett enkelt ”Wow!”

En annan grupp som består av Fahad Hassan, Bayan Alsamo och Medhanie Yosef, har en tragisk berättelse. Det handlar om en flickas bror som blir skjuten av soldater. Flickan skriker vid broderns kropp och gråter: – Fahad! Fahad!

Artikelbild

– Jag försöker att inte fokusera på var de kommer ifrån, utan bygga en egen trygghet och kreativitet i dem själva så de känner att de är värdefulla, säger Cecilia Säverman.

Lärarna Lena Forssman och Eva Lindqvist, som lär ungdomarna svenska, berättar hur klassen har blivit som en familj där ungdomarna bryr sig om varandra och sina lärare. Eleverna som Sigtunabygden har talat med pratar endast om hur snälla och vackra deras lärare och teaterpedagog är. I klassen råder ömsesidig kärlek.

Artikelbild

Men vad tycker ni om våra workshops, frågar Cecilia Säverman.

Den första som svarar är en ivrig kille som kallas för Redwan. Han pekar på Sigtunabygden och ler varmt: – Jag tycker om journalisten.

Artikelbild

De andra eleverna skrattar och fnittrar. Han missförstår frågan, menar de andra. Det är inte vem du tycker om, säger en annan, och han kliar sig i huvudet.

Teaterpedagogen ställer frågan igen. Till slut förstår han och ler igen: – Det är roligt.

Artikelbild

Teater De Vill har jobbat med sex olika förberedelseklasser i Sigtuna kommun. I samband med detta spelar även Teater De Vill sin publikrosade föreställning ”Identitet Elev” på skolor i Sigtuna. Den 15 mars spelar de för Centralskolans grundsärskola, och den 27 april för Sagaskolan.

Projektet kostar 270 000 kronor, en summa som finansieras genom ett Skapande skola bidrag som Sigtuna kommun fick av Statens kulturråd. Totalt var bidraget på 800 000 kronor för läsåret 2016-2017.