Skolundervisningen behöver förbättras. Det tycker fackboksförfattaren John Steinberg. Nu har han skrivit en bok med budskapet - befria lärarna.

"Befria lärarna - en debattbok om pedagogik och politik" är hans 50:e bok om pedagogik.

– Man ska läsa den här boken för att ställa sig frågan: vad ska man bestämma som lärare och politiker så att undervisningen håller hög standard?

John Steinberg är skolforskare som har varit rektor några år i Örebro, samt lärare och fortbildare i 40 år. Han har bott i Sverige i över 40 år och i Märsta i tio år. Han är en av Sveriges mest publicerade fackboksförfattare.

– Jag har en djup passion för ungdomars framtid och möjlighet att växa och lära sig.

Enligt honom var Sverige tidigare bra på att hitta balansen mellan det rationella och emotionella.

– Det rationella betyder att man är bra på att planera, mäta och dokumentera. Det emotionella betyder att ha ett gott hjärta, förklarar han.

Men nu har det rationella tagit över. Man fokuserar på mål, mätningar, dokumentation och olika typer av projekt.

– Lärarna undervisar bara teoretiska kunskaper till eleverna. En bra lärare talar till hjärtat först. Man måste öppna hjärtat för att kunna öppna hjärnan. Man måste knyta an, lyfta upp och göra sig själv relevant och spännande för att kunna påverka motivationen. Därefter lyssnar eleverna på fakta.

Skolan har blivit tråkig helt enkelt, menar han.

– Många lärare har glömt bort hur man berättar för att knyta an.

Problemet är att lärarna inte hinner planera och träna sig för att vara goda berättare.

– Lärarna är som konstnärer och skådespelare. De behöver tid för att träna.

De behöver förbereda, genomföra och utvärdera sin undervisning för att förbättra skolans resultat. Det handlar om att ge lärarna förutsättningar att utöva sitt artisteri. Det är ju en konst att gå in i ett rum med 25 14-åringar, och få det att fungera inom tio sekunder.

Det är politikernas uppgift att lärarna ska kunna koncentrera sig på undervisning.

– Numera är det massor med projekt och nya tankar hela tiden - värdegrundsprojekt, läsprojekt, hälsoprojekt, det ena efter det andra. Allt har ett gott syfte, men om undervisningen inte blir bättre så blir skolresultaten knappast bättre.